تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فاضلاب صنعتی ، سازوکارها و فرایندهای مورد استفاده برای تصفیه آب‌هایی را که قبل از انتشار در محیط زیست یا استفاده مجدد توسط فعالیت‌های صنعتی یا تجاری انسانی ، آلوده شده اند ، پوشش می دهد.

اکثر صنایع مقداری زباله مرطوب تولید می کنند ، اخیراً در کشورهای پیشرفته به حداقل رساندن چنین تولیدی یا بازیافت چنین زباله هایی در فرآیند تولید در دستور کار است. با این حال ، بسیاری از صنایع همچنان به فرآیندهای تولیدکننده فاضلاب وابسته هستند.

این فاضلاب‌ها عبارتند از:

  • فاضلاب کارخانه های نوشیدنی مخمر
  • فاضلاب صنایع لبنی
  • فاضلاب کشاورزی
  • فاضلاب صنعت خمیر کاغذ و کاغذ
  • فاضلاب صنعت آهن و فولاد
  • فاضلاب معادن
  • فاضلاب صنایع غذایی
  • فاضلاب صنعت مواد شیمیایی آلی پیچیده
  • فاضلاب صنعت هسته‌ای

فاضلاب کارخانه‌‌های نوشیدنی مخمر

ماءالشعیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که از انواع مختلف دانه تهیه می شود. جو غالب این مخمر است ، اما می توان از گندم ، ذرت و سایر غلات نیز استفاده کرد. مراحل تولید شامل موارد زیر است:

مصرف آب برای کارخانه های ماءالشعیر سازی به طور کلی ۴-۸ متر مکعب تولید می شود.

به عنوان مثال ، شستشوی بطری حجم زیادی پساب تولید می کند که ، فقط یک قسمت جزئی از کل مواد آلی تخلیه شده از کارخانه ماءالشعیر را شامل می شود.

پساب حاصل از تخمیر و فیلتر کردن در مواد آلی و BOD بسیار زیاد است اما از نظر حجم کم ، حدود ۳٪ از کل حجم فاضلاب و ۹۷٪ از BOD را تشکیل می دهد.

فاضلاب صنایع لبنی

صنایع لبنی شامل فرآوری شیر خام به محصولاتی مانند شیر مصرفی ، کره ، پنیر ، ماست ، شیر تغلیظ شده ، شیر خشک (پودر شیر) و بستنی ، با استفاده از فرآیندهایی مانند سرد کردن ، پاستوریزاسیون و همگن سازی است.

محصولات فرعی معمولی شامل دوغ ، آب پنیر و مشتقات آن است.

پساب های لبنی حاوی قندها و پروتئین های محلول ، چربی ها و احتمالاً بقایای مواد افزودنی هستند. پارامترهای اصلی تقاضای بیوشیمیایی اکسیژن (BOD) هستند که متوسط آن از ۰.۸ تا ۲.۵ کیلوگرم در هر تن شیر در پساب تصفیه نشده است.

یک لبنیات اغلب بو و در بعضی موارد گرد و غبار ایجاد می کند که باید کنترل شود.


اطلاعات بیشتر درخصوص تصفیه فاضلاب صنایع لبنی


فاضلاب صنعت خمیر کاغذ و کاغذ

صنعت کاغذ و خمیر کاغذ یکی از قدیمی ترین و هسته اصلی صنعت جهان است. اهمیت اقتصادی-اجتماعی کاغذ برای توسعه کشور ارزش خاص خود را دارد زیرا ارتباط مستقیمی با رشد صنعتی و اقتصادی کشور دارد.

تولید کاغذ یک صنعت بسیار سرمایه دار ، انرژی و آب است. این نیز یک فرآیند بسیار آلاینده است و نیاز به سرمایه گذاری قابل توجهی در تجهیزات کنترل آلودگی دارد.

آسیاب کاغذ و خمیر کاغذ یک بخش عمده صنعتی است که در فرآیند تولید مقدار زیادی از مواد لیگنوسلولزی و آب استفاده می کند و باعث آزاد شدن اسیدهای لیگنوسولفونیک کلر ، اسیدهای رزین کلر ، فنل های کلر و هیدروکربن های کلر در پساب می شود.

حدود ۵۰۰ ترکیب آلی کلر دار مختلف از جمله کلروفرم ، کلرات ، اسیدهای رزین ، هیدروکربن های کلر ، فنل ها ، کاتکول ها ، گایاکول ها ، فوران ها ، دیوکسین ها ، سرینگول ها ، وانیلین ها و غیره شناسایی شده اند.

این ترکیبات در نتیجه واکنش بین لیگنین باقی مانده از چوب تشکیل می شوند و الیاف و ترکیبات کلر برای سفید شدن استفاده می‌شود. ترکیبات رنگی و هالوژن های آلی قابل جذب (AOX) که از کارخانه های تولید کاغذ و خمیر کاغذ آزاد می شوند ، مشکلات زیادی را ایجاد می کند.


ممکن است بخواهید این مطلب را هم بخوانید: پکیج تصفیه فاضلاب


خمیر چوب و تولید محصولات کاغذی مقدار قابل توجهی از آلاینده ها را ایجاد می کند که با تقاضای اکسیژن بیوشیمیایی (BOD) ، تقاضای اکسیژن شیمیایی (COD) ، جامدات معلق (SS) ، سمیت و رنگ در هنگام تخلیه پساب های تصفیه نشده یا بد تصفیه به دریافت آب پساب برای موجودات آبزی سمی است و دارای اثرات جهش زا و اختلال فیزیولوژیکی شدیدی است.

فاضلاب کاغذسازی

فاضلاب صنعت آهن و فولاد

تولید آهن از سنگ معادن آن شامل واکنش‌های کاهنده قوی در کوره های بلند است. آب های خنک کننده به طور حتم با محصولات به خصوص آمونیاک و سیانور آلوده می شوند.

تولید کک از زغال سنگ در کک سازی نیز به خنک سازی آب و استفاده از آب در جداسازی محصولات جانبی نیاز دارد.

آلودگی جریان های زائد شامل محصولات گازدهی مانند بنزن ، نفتالین ، آنتراسن ، سیانید ، آمونیاک ، فنل ها ، کرسول ها همراه با طیف وسیعی از ترکیبات آلی پیچیده تر است که در مجموع به عنوان هیدروکربن های معطر چند حلقه ای (PAH) شناخته می شوند.

تبدیل آهن یا فولاد به ورق ، سیم یا میله به مراحل تبدیل مکانیکی گرم و سرد نیاز دارد که به طور مداوم از آب به عنوان روان کننده و خنک کننده استفاده می شود.

در تصفیه فاضلاب صنعتی آلاینده ها شامل روغن های هیدرولیک ، پیه و ذرات معلق هستند. تصفیه نهایی محصولات آهن و فولاد قبل از فروش بعدی برای تولید شامل ترشی در اسید معدنی قوی برای از بین بردن زنگ زدگی و آماده سازی سطح برای قلع یا کروم یا سایر تیمارهای سطح مانند گالوانیزه یا رنگ آمیزی است.

فاضلاب ها شامل آب های شستشوی اسیدی همراه با اسید زباله هستند. بسیاری از فاضلاب های صنعت فولاد توسط روغن هیدرولیک یا روغن محلول نیز آلوده می شوند.

فاضلاب معادن

فاضلاب اصلی مرتبط با معادن ، دوغاب ذرات سنگ در آب است. اینها از شستشوی باران سطوح در معرض و جاده های حمل و نقل و همچنین از روش های شستشو و درجه بندی سنگ به وجود می آیند.

حجم آب می تواند بسیار زیاد باشد ، مخصوصاً آب های ناشی از بارندگی در سایت های بزرگ.

برخی از عملیات جداسازی تخصصی ، مانند شستشوی زغال سنگ برای جدا کردن زغال سنگ از سنگ بومی با استفاده از شیب های چگالی ، می تواند باعث تولید پساب آلوده توسط هماتیت ریزگردها و مواد فعال کننده سطح شود.

روغن های هیدرولیک نیز از آلودگی های رایج هستند. فاضلاب معادن فلزی و کارخانه های بازیافت سنگ به طور حتم توسط مواد معدنی موجود در سازندهای سنگی بومی آلوده می شوند.

به دنبال خرد کردن و استخراج مواد مطلوب ، مواد نامطلوب ممکن است در فاضلاب دیده شوند. برای معادن فلزی ، این می تواند شامل فلزات ناخواسته مانند روی و سایر مواد مانند آرسنیک باشد.

استخراج فلزات با ارزش بالا مانند طلا و نقره ممکن است لجن های حاوی ذرات بسیار ریز را ایجاد کند که در آن حذف فیزیکی آلاینده ها بسیار دشوار است.

فاضلاب صنایع غذایی

فاضلاب تولید شده از عملیات کشاورزی و غذایی دارای ویژگی های متمایز است که آن را از فاضلاب مشترک شهری مدیریت شده توسط تصفیه خانه های فاضلاب عمومی یا خصوصی در سراسر جهان متمایز می کند.

در تصفیه فاضلاب صنعتی ترکیبات فاضلاب مواد غذایی و کشاورزی اغلب به دلیل تفاوت در BOD و pH در پساب های حاصل از سبزیجات ، میوه ها و محصولات گوشتی و به دلیل ماهیت فصلی فرآوری مواد غذایی و برداشت بعد از محصول ، پیش بینی پیچیده ای دارند.

فرآوری مواد غذایی از مواد اولیه به حجم زیادی آب با درجه بالا نیاز دارد.

شستن سبزیجات آب‌هایی با بار زیاد ذرات معلق و برخی مواد آلی محلول تولید می کند. همچنین ممکن است حاوی سورفاکتانت باشد.

کشتار و فرآوری حیوانات ، زباله های آلی بسیار شدیدی را از مایعات بدن مانند خون و محتوای روده تولید می کند.

این فاضلاب اغلب توسط سطح قابل توجهی از آنتی بیوتیک ها و هورمون های رشد از حیوانات و انواع سموم دفع آفات که برای کنترل انگلی خارجی استفاده می شود ، آلوده می شود.

همچنین باقیمانده حشره کش ها در پشم گوسفندان یک مشکل خاص در تصفیه آب تولید شده در فرآوری پشم است.

فاضلاب صنعت مواد شیمیایی آلی پیچیده

طیف وسیعی از صنایع T مواد شیمیایی آلی پیچیده را تولید یا استفاده می کنند. این مواد شامل سموم دفع آفات ، داروها و رنگ‌ها ، مواد شیمیایی پتروشیمی ، مواد شوینده ، پلاستیک ، آلودگی کاغذ و غیره است.

فاضلاب صنعت هسته ای

در تصفیه فاضلاب صنعتی هسته‌ای با تولید زباله از صنایع شیمیایی هسته ای و رادیویی به عنوان پسماند رادیواکتیو برخورد می شود.

اقتباس شده از: IWA

۶ thoughts on “تصفیه فاضلاب صنعتی

  1. چقدر خوب میشه که تمام کارخانه ها و جاهای صنعتی قبل از رها کردن فاضلاب به محیط زیست از تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده کنند.

  2. فاضلاب صنایع غذایی و غیره بسیار زیاد هستن باید دولت به اینها نظارت کند تا قبل از رها کردن فاضلاب از تصفیه فاضلاب صنعتی استفاده کنند.

  3. فاضلاب لبنی بسیار بوی بدی دارند حتما باید از تصفیه فاضلاب صنایع لبنی استفاده کنند کارخانه ها.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *