راهنمای خرید تجهیزات هوادهی

قابلیت اطمینان و بهره وری انرژی عوامل مهمی هستند که اپراتورها به دنبال جایگزینی یا نصب فرآیندها در تجهیزات هوادهی تصفیه هستند.

فرآیند هوادهی برای دستیابی به استانداردهای بالای کیفیت در تصفیه آب و فاضلاب ضروری است ، اما در عین حال می تواند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی باشد.

از گذشته تا به حال از تجهیزات هوادهی در تصفیه خانه های فاضلاب در طول دهه‌ها استفاده شده است. این بدان معناست که تجهیزات قدیمی می‌توانند جایگزین شوند. و یا هزینه‌های جاری باید دوباره بازبینی شوند.

فن آوری هوادهی نیز در طول سال‌ها پیشرفت چشمگیری داشته است. بنابراین قابلیت اطمینان و کارایی هر دو بهبود یافته‌است.

این‌بدان معناست که صرفه‌جویی در هزینه‌های انجام شده. در چند سال اول عملیات می‌تواند سرمایه گذاری در تجهیزات جدید را به سرعت جبران کند.


این مطلب را نیز بخوانید: اهمیت سیستم هوادهی در تصفیه فاضلاب


جمع آوری داده‌های معتبر تجهیزات هوادهی

تبدیل موفقیت آمیز جایگزینی تجهیزات هوادهی قدیمی به عوامل مختلفی بستگی دارد. ابتدا ، درک الزامات برنامه هوادهی ضروری است ، اما جمع آوری اطلاعات لازم نیاز به کمی فکر دارد.

در گذشته ، اندازه تجهیزات هوادهی برای بسیاری از برنامه های کاربردی بیش از اندازه بوده ، اما در صورت نیاز به ارقام واقع بینانه ، می توانست تصور را برهم زند.

بنابراین ، بهتر است از داده های نظری ، مانند فشار و تقاضای هوا که در پلاک های نام دمنده های موجود ذکر شده است ، خودداری کنید.

همراه با تعداد کل دمنده ها ، این اطلاعات نیز بر اساس برنامه اصلی بود ، که ممکن است از زمان نصب تجهیزات تغییر کرده باشد.

علاوه بر این ، عملکرد دمنده های فعلی ممکن است تنزل یافته باشد ، بنابراین دستیابی به اطلاعات در مورد وضعیت فعلی مهم است.

مصرف انرژی فرایند هوادهی ، کارایی دمنده ها را معیار قرار داده و جزء مهمی از هزینه های جاری را برای سیستم ایجاد می کند.

داده های فرآیند فعلی باید تا جایی که ممکن است در یک دوره طولانی اندازه گیری شود ، اما به عنوان حداقل ، باید از دوره های اوج و جریان کم اطلاع باشد.

بسته به صنعت و کاربرد در حوضه آبریز ، تغییرات قابل توجهی بین فصول وجود دارد.

این ارقام را می توان با اطلاعات فهرست بندی از سیستم کنترل نظارتی و اکتساب داده ها ترکیب کرد ، که ممکن است اجازه دهد از سوابق چند ماه یا چند سال قبل استفاده شود.


برای بازدید از تجهیزات هوادهی کلرآب کلیک کنید


شکل های تازه

اطلاعات گذشته باید با هر سنسوری که برای جمع آوری داده های جدید پروژه مورد استفاده قرار می گیرد ، کالیبره شود.

به این ترتیب ، همه شکل ها قابل مقایسه هستند و می توانند در مرحله تجزیه و تحلیل استفاده شوند. این می تواند با اطلاعات هواشناسی مقایسه شود تا نشان دهد چگونه بارندگی و دمای محیط بر روند تأثیر می گذارد.

نصب هر گونه سنسور جدید ، به ویژه تجهیزات اندازه گیری جریان ، باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

معتبرترین داده‌ها در بخش‌هایی با جریان آرام، که در پایین دست یک قسمت مستقیم لوله یافت می شود ، به طور ایده آل بیش از ۱۰ قطر از هر گونه انسداد یا خم ، به دست می آید.

اندازه‌گیری میزان مصرف انرژی فرآیند هوادهی نیز به همان اندازه مهم است. زیرا این امر کارایی دمنده‌ها را معیار قرار میدهد. و جزء مهمی از هزینه‌های جاری را ایجاد می‌کند.

همراه با هزینه نگهداری سالانه ، این رقم پایه باعث می شود که بازگشت سرمایه پس از اتمام پروژه محاسبه شود.

تحلیل داده‌های تجهیزات هوادهی

پس از گردآوری داده۲ها ، برای فعال سازی تجزیه و تحلیل ، باید به عنوان هیستوگرام ارائه شود. این امر باعث توزیع نقاط داده جریان و فشار می‌شود. و اجازه میدهد میانگین و اوج مقادیر برای دوره های مختلف سال تعیین شود.

شکل نهایی هیستوگرام نیز اطلاعات بیشتری را ارائه می دهد.

ترسیم داده‌ها معمولاً توزیع عادی را ایجاد می‌کند. که متداول ترین جریان‌ها و حداقل و حداکثر ارقام را همراه دارد و به طور مساوی دور از میانگین رخ می دهد.

واریانس منحنی درصد مقادیر را در یک انحراف استاندارد میانگین تعیین می کند. توزیع با واریانس یک ۹۵ درصد از مقادیر را در دو انحراف استاندارد از میانگین نشان می دهد.

اگر فرایند هوادهی فصلی باشد، توزیع داده‌ها را می‌توان با دو قله، یکی برای خارج از فصل و دیگری برای فصل بالا نشان داد.

اگر نمودار به سمت چپ کج باشد، این بدان معناست که یا برخی از داده‌ها مفقود شده اند. یا دمنده‌ها در حداقل جریان کار می‌کنند. اما هنوز از الزامات فرایند فراتر می‌روند.

این می تواند ناشی از مشخصات بیش از حد تجهیزات هوادهی توسط طراحان اصلی باشد.

اگر نمودار به راست حرکت کند ، دمنده ها نمی توانند حداکثر تقاضا را ارائه دهند. این می تواند ناشی از افزایش جمعیت محلی و در نتیجه حجم بیشتر فاضلاب در مقایسه با مشخصات اولیه طراحی باشد.

در هر صورت ، برای درک کامل تصویر این برنامه ها ، تحقیقات بیشتری لازم است.

ارزیابی پیشنهادها

تفسیر این داده‌ها در ایجاد مناسب‌ترین ترتیب دمنده‌ها و اندازه آنها ضروری است. با این فرض که لوله کشی موجود در جای خود باقی بماند.

تولیدکنندگان تجهیزات هوادهی و دمنده‌ها میتوانند بر اساس این اطلاعات پیشنهاداتی ارائه دهند، که شامل رتبه قدرت و همچنین سطح سر و صدا تجهیزات است.

با توجه به پیشرفت در طراحی ، مصالح و عملکرد ، بعید است که یک دمنده ۷۵ کیلوواتی با یکی از نیازهای مشابه جایگزین شود.

بیشتر اوقات ، می توان تقاضای انرژی را بر اساس همان فشار و جریان مورد نیاز کاهش داد.

هرگونه نصب جدید به دلایل مختلف شامل چندین دمنده خواهد بود. اکثر برنامه ها دارای واریانس جریان هستند که نیاز به حداقل دو یا سه دمنده موازی دارد.

مورد چهارم برای کمک به جریانهای بالاتر است. پنجمین واحد آماده‌ کار برای فعالسازی تعمیر و نگهداری بدون تأثیر بر روند هوادهی عمل میکند.

اندازه و تعداد دمنده ها ترجیحاً به تصمیم سازنده دمنده واگذار می شود. به این ترتیب، معمولاً می‌توان به راه حل بهینه تری دست یافت. و پیشنهادات مختلف را می توان بر اساس کارایی کلی واقعی آنها ارزیابی کرد.

کاهش هزینه ها

یک پروژه با هدف نصب دمنده های جدید نیز باید روش‌های کنترل مورد استفاده برای تنظیم جریان و فشار هوا را مرور کند.

سیستم های قدیمی اغلب فشار را حفظ می کنند و از شیرهای کنترل برای تنظیم جریان استفاده می کنند.

کارایی این سیستم را می توان با معرفی عملکرد فشار متغیر هد یا شیرهای کنترلی مدرن که دقت بیشتری را ارائه می دهند ، بهبود بخشید.

پس از دریافت پیشنهادات از تولیدکنندگان تجهیزات هوادهی و دمنده ها مهم است. که آنها را از نظر هزینه‌های چرخه عمر، که باید بیش از ۱۰-۲۰ سال باشد، مقایسه کنید.

واضح ترین محاسبه مصرف انرژی است زیرا این بیشترین هزینه را خواهد داشت.

بر اساس آرایش دمنده پیشنهادی و منحنی تقاضای مورد انتظار در مرحله تجزیه و تحلیل ، می توان هزینه های جاری سالانه را محاسبه کرد.

هزینه‌های تعمیر و نگهداری پیش بینی شده را به این موارد اضافه کنید. و کل هزینه سالانه حاصل می‌شود.

به شرطی که همه پیشنهادات با هرگونه ارتقای مورد انتظار در آینده مطابقت داشته باشد. و ترتیب طرح مورد نظر باشد، ارقام تولیدکنندگان دمنده باید به طور مساوی مقایسه شود.

در این مرحله ، همچنین می توان ROI مورد انتظار و هرگونه صرفه جویی سالانه را در نصب موجود تعیین کرد.

علاوه بر این، تجهیزات اندازه‌گیری قدرت و جریان را می‌توان پس از اتمام پروژه مجدداً نصب کرد. تا صرفه جویی در انرژی مورد انتظار را تأیید کند.

قابلیت اطمینان بلند مدت

در طول این فرآیند ، توجه به طرح ها و فناوری های مختلف مهم است. مهندسی مدرن مزایای زیادی نسبت به تجهیزات قدیمی ارائه می دهد.

قابلیت اطمینان یک ویژگی بسیار مهم است و همراه با بهره وری انرژی ، آنها می توانند راه حل بهینه برای فرایندهای هوادهی را ارائه دهند.

منبع: Water World

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *