آب شیرین کن صنعتی در ابعاد کوچک

خلاصه اجرایی

همانطور که در مقالات قبل ذکر شد موثر ترین فناوری آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس یا RO است.که در مقیاس های مختلف و خطرات کمتر نسبت به روش های دیگر به کار می رود.

از همه ی روش های نوظهور برای صرفه جویی در هزینه ها متداول ترین و موثر ترین روش تغییر در ابعاد سیستم قطعات جایگزین مرتبط با آن است. از روش های دیگر استفاده از منابع انرژی تجدید پذیر تغذیه است.

برای مثال استفاده از انرژی خورشید به طور قابل توجهی گرانتر از RO با برق شبکه است.

از جمله مواردی که باعث صرفه جویی هزینه ها در ابعاد کوچک آب شیرین کن صنعتی میشود از موارد زیر می توان نام برد.

  • هزینه های نگهداری بالا
  • اصلاح نرخ بازیابی آب کم
  • اصلاح حجم دفع زیاد پساب
  • مصرف انرژی بالا برای تصفیه آب های ملایم شور (با کل جامدات محلول (TDS) کمتر از ۳۵۰۰ قسمت در میلیون (ppm))

SSD یک فناوری ساده است که به طور کامل توسط خورشید تغذیه می شود و هزینه های عملیاتی را به حداقل می رساند.

به این دلیل روش SSD برای آب شیرین کن ها در ابعاد کوچک مثلا خانواده ها توصیه می شود. برای مطالعه بیشتر در مورد روش SSD کلیک کنید

روش SSD , MDCI , ERD

برای آب هایی با TDS کمتر از ۳۵۰۰ ppm، هر دو روش mCDI و EDR مناسب هستند. زیرا از نظر انرژی کارآمدتر و نگهداری آسان تر هستند ( از RO به علت نرخ بازیابی (۸۰-۹۵٪) در مقایسه با RO تک گذر (۲۵-۵۰٪) است). با این حال، mCDI و EDR همچنان در حاشیه بازار نمک‌زدایی باقی می‌مانند، زیرا فناوری‌های تجاری‌سازی‌شده جدید هستند و در نتیجه گرانتر از RO هستند و خطرات خرابی بالاتری را به همراه دارند.

شرکت کلراب پیشنهاد می کند جداسازی مبتنی بر شارژ مانند mCDI و EDR به عنوان انرژی کارآمدتر برای منابع تا۵۰۰۰ ppm، به علت اینکه حداکثر شوری به طور قابل توجهی کمتر خواهد بود مناسب تر است و EDR عمدتاً برای کاربردهای صنعتی و در ابعاد بزرگتر استفاده می شود .

روش MDCI به‌طور‌گسترده در جنوب آسیا تجاری شده‌است. و برای شرکت هایی که قصد دارند واحدهایی را به صورت محلی تولید کنند راهی برای کاهش هزینه و افزایش نفوذ بازار است.

با در نظر گرفتن این عوامل، شرکت کلراب توصیه می کند جایگزین مناسب برای روش RO برای منابع با شوری کمتراز ۳۵۰۰ پی پی ام روش MCDI است.

پیش بینی سازمان بهداشت جهانی (WHO)

جوامع آسیب‌دیده دو گزینه دارند:

پرداخت هزینه‌های بالا برای آب بسته‌بندی‌شده یا به خطر انداختن اثرات سلامتی
یکی از مشکلات جهانی تامین ناکافی آب شیرین، استفاده ازمنابع نمکی تصفیه‌نشده‌است. و انتظار می‌رود با تغییرات آب و هوایی بدتر شود.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) پیش بینی می کند:
تا سال ۲۰۲۵ تغییر آب و هوا باعث می شود ۵۰ درصد از جمعیت جهان این مشکل را تجربه کنند

منبع

مقالات مرتبط


Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *