قیمت آب شیرین کن صنعتی

آب یک منبع حیاتی برای بقا و رشد حیات و همچنین حفظ محیط زیست است. با این حال، اکثریت قریب به اتفاق این نظر را دارند که آب روی زمین برای استفاده انسان بیش از حد شور است. نود و هفت درصد از آب زمین در اقیانوس ها یافت می شود و میزان نمک آن بیش از ۳۰۰۰۰ میلی گرم در لیتر (mg/l) است . آب قابل قبول برای جامعه با محتوای جامدات محلول (نمک) حدود زیر ۱۰۰۰ میلی گرم در لیتر، برای جامعه قابل قبول است. به دلیل در دسترس بودن نامحدود آب دریا، مردم تلاش زیادی برای توسعه فناوری‌های آب شیرین کن صنعتی و ارزان برای تبدیل آب شور به آب شیرین انجام داده‌اند.

انواع فن آوری های آب شیرین کن صنعتی

انواع فن آوری های آب شیرین کن صنعتی در طول سال ها توسعه یافته است، از جمله فرآیندهای حرارتی و غشایی. فرآیندهای حرارتی اصلی شامل تبخیر فلاش چند مرحله‌ای (MSF)، تبخیر با اثر چندگانه (ME) و فشرده‌سازی بخار (VC) است. فرآیند غشایی شامل اسمز معکوس (RO)، الکترودیالیز (ED) و نانوفیلتراسیون (NF) هستند. فرآیندهای MSF و RO بر بازار نمک‌زدایی آب دریا و آب شور تسلط دارند و حدود ۸۸ درصد از کل ظرفیت نصب شده را به اشتراک می‌گذارند . آب خام
با ۲ کیفیت مختلف در سایت های آب شیرین کن صنعتی تولید می شوند.

۱- آب دریا

۲-آب شور

آب دریا اغلب توسط فرآیندهای حرارتی مختلف و همچنین توسط RO نمک زدایی می شود.، در حالی که آب شور عمدتاً با استفاده از RO و ED تصفیه می شود. نمک زدایی آب شور و دریا در دهه های اخیر به سرعت برای مصارف شهری و صنعتی در مناطق خشک، نیمه خشک یا کم آب در حال گسترش بوده است . پیشرفت مداوم در فناوری آب شیرین کن صنعتی، آن را به عنوان یک راهکار اصلی برای کاهش کمبود شدید آب در سراسر جهان تبدیل می‌کند.

براورد هزینه آب شیرین کن صنعتی

هزینه های آب تولید شده توسط آب شیرین کن صنعتی در طول سال ها در نتیجه کاهش قیمت تجهیزات، کاهش مصرف برق و پیشرفت در طراحی سیستم و تجارب عملیاتی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. از آنجایی که تامین آب معمولی به دلیل بهره برداری بیش از حد از سفره های زیرزمینی و افزایش منابع آب آلوده گران تر است، آب شیرین کن صنعتی به یک منبع آب جایگزین مناسب تبدیل می شود. هزینه نمک زدایی با هزینه های عملیاتی و نگهداری سیستم های حمل و نقل آب از راه دور قابل رقابت است . تعیین قیمت به پارامترهای اصلی اقتصادی مورد استفاده بستگی دارد. و هزینه‌های واحد آب شیرین کن صنعتی را برای پنج فرآیند اصلی بر اساس فرضیات ساده‌شده محاسبه می‌کند.

نمای کلی هزینه های آب شیرین کن صنعتی توسط فرآیندهای مختلف ، بسته به اندازه و نوع کارخانه آب شیرین کن صنعتی، منبع و کیفیت آب خوراک ورودی، محل کارخانه، شرایط سایت، نیروی کار واجد شرایط، هزینه های انرژی و طول عمر کارخانه به طور قابل توجهی متفاوت است. شوری کمتر آب خوراک نیاز به مصرف انرژی و دوز کمتری از مواد شیمیایی ضد رسوب دارد. ظرفیت کارخانه بزرگتر به دلیل صرفه جویی در مقیاس، هزینه واحد آب را کاهش می دهد. هزینه های انرژی کمتر نیز در کارخانه باعث کاهش هزینه آب واحد محصول می شود.

عناصر اصلی تایین کننده قیمت

  • هزینه‌های نمک زدایی
  • سرمایه
  • هزینه جاری سالانه

مورد اول شامل هزینه خرید تجهیزات اصلی، تجهیزات کمکی، زمین، ساخت و ساز، سربار مدیریت، هزینه های اضطراری و غیره است.

هزینه های سرمایه ای برای کارخانه های نمک زدایی آب دریا در طول سال ها به دلیل توسعه مداوم فرآیندها، اجزا و مواد کاهش یافته است.

هزینه های جاری سالانه شامل هزینه های انرژی، نیروی کار، مواد شیمیایی، مواد مصرفی و قطعات یدکی است. یک تقسیم معمولی هزینه های جاری برای فرآیندهای حرارتی این است که نسبت انرژی: مواد شیمیایی: نیروی کار برابر با ۰.۸۷:۰.۰۵:۰.۰۸ است (IDA, 2002). هزینه های انرژی نقش اصلی را برای فرآیندهای حرارتی ایفا می کند. با تغییر هزینه های انرژی، هزینه های تقطیر بیشتر از RO نوسان می کند. در مناطقی که انرژی نسبتاً گران است، RO یک انتخاب مطلوب در مقایسه با سایر فرآیندهای حرارتی به دلیل مصرف انرژی کمتر است.منبع

در صورت نیاز به ارائه مشاوره در خصوص ساخت و قیمت آب شیرین کن صنعتی متخصصان ما اماده ارائه خدمات به شما هستند . ارتباط با ما

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *