آب شیرین کن صنعتی فرصت ها و چالش ها(قسمت دوم)

نمونه هایی از شیوه های مدیریت کنسانتره عبارتند از:

دفع آب های سطحی

در آب شیرین کن صنعتی دفع کنسانتره در رودخانه ها و نهرهای جزر و مدی، آب های ساحلی مانند اقیانوس ها، مصب ها و خلیج های مجاور یا نزدیک کارخانه رایج ترین روش است. نگرانی های زیست محیطی شامل تأثیر نامطلوب بر اکوسیستم آب های پذیرنده و تأثیر بلندمدت بر کیفیت آب سفره های ساحلی است.

دفع زیر آب کنسانتره از طریق لوله های زیر آب از کارخانه آب شیرین کن صنعتی به محل رودخانه و/یا اقیانوس منتقل می شود. نگرانی های زیست محیطی شامل تأثیر بالقوه غرق شدن کنسانتره بر موجودات دریایی اعماق دریا است که در کف دریا زندگی می کنند.

حوضچه های تبخیر

حوضچه های ساخته شده با آستر برای تبخیر آب از کنسانتره استفاده می شود. در حالی که نمک های باقی مانده در کف حوض جمع می شوند. این روش یک گزینه مقرون به صرفه در مناطق با آب و هوای گرم و نرخ تبخیر بالا هستند. و همچنین از طریق تبخیر باعث از بین رفتن قابل توجه منابع آب می شود.

کاربرد زمین

در این روش از آبیاری اسپری، ترانشه های نفوذی و حوضچه های نفوذی استفاده می شود. کاربرد زمین فرصتی برای استفاده مفید از کنسانتره فراهم می کند. به عنوان مثال، کنسانتره را می توان برای آبیاری محصولات مقاوم به نمک و علف هایی مانند آنهایی که در زمین های گلف استفاده می شود، استفاده کرد. امکان سنجی کاربرد زمین به اقلیم محلی، تحمل پوشش گیاهی به شوری، در دسترس بودن زمین و موقعیت سطح آب زیرزمینی بستگی دارد.

ادغام با تصفیه خانه فاضلاب

گزینه های موجود در اینجا شامل تخلیه کنسانتره به جلوی تصفیه خانه فاضلاب یا انتهای تصفیه خانه فاضلاب است. با این حال، تخلیه به جلوی یک تصفیه خانه فاضلاب توصیه نمی شود زیرا تصفیه خانه های فاضلاب معمولی TDS را حذف نمی کنند و سطح TDS غلیظ می تواند تأثیر قابل توجهی بر فرآیند تصفیه بیولوژیکی داشته باشد. دفع کنسانتره تا انتهای یک تصفیه خانه فاضلاب به دلیل اختلاط آن با فاضلاب تصفیه شده منجر به کنسانتره رقیق می شود. توجه به این نکته مهم است که با وجود رقیق شدن، این عمل ممکن است بر دریافت آب تأثیر منفی بگذارد. همچنین، هزینه اضافی برای ساخت یک خط لوله مجزا (و شاید با استفاده از یک پمپ) برای حمل کنسانتره به تصفیه خانه فاضلاب خواهد بود.

غلیظ کننده های آب نمک

فرآیند غلیظ کننده آب نمک از مبدل های حرارتی، هواگیرها و فشرده سازی بخار برای تبدیل کنسانتره مایع به شکل دوغاب استفاده می کند. با استفاده از یک غلیظ کننده آب نمک، ۹۵ درصد آب را می توان به عنوان یک تقطیر با خلوص بالا با غلظت کمتر از ۱۰ میلی گرم در لیتر TDS بازیابی کرد. ۵ درصد باقیمانده دوغاب غلیظ را می توان در یک کریستالایزر به جامدات خشک تبدیل کرد تا کیک خشک و جامد ایجاد شود که به راحتی برای زمین قابل دفع است. به عنوان یک نکته احتیاطی، ممکن است برخی از مواد شیمیایی در جامد خشک وجود داشته باشد.

تخلیه مایع صفر (ZLD)

تکنیک ZLD که در اصل برای مدیریت مواد زائد جامد توسعه یافته بود به عنوان یک فناوری جدید برای مدیریت کنسانتره ترویج می شود. تکنیک ZLD از یک فرآیند تبخیر برای تبدیل کنسانتره مایع (آب نمک) به جامد خشک استفاده می‌کند که سپس می‌تواند برای اهداف مفید استفاده شود. به عنوان یک نکته احتیاطی، ممکن است برخی از مواد شیمیایی در جامد خشک وجود داشته باشد. علاوه بر این، فرآیند ZLD یک تکنیک پر انرژی و هزینه است. استفاده از فناوری های حرارتی ممکن است کاربرد مقرون به صرفه ZLD را برای مدیریت کنسانتره تسهیل کند. جدول ۴ مصرف انرژی مورد نیاز برای دستیابی به ZLD با استفاده از فناوری های حرارتی موجود (MSF، MED، فشرده سازی بخار مکانیکی) را نشان می دهد.

الزامات و مجوزهای قانونی فدرال

مسائل اصلی نظارتی و مجوزی که به برنامه ریزی و اجرای کارخانه های آب شیرین کن مربوط می شود شامل توسعه منبع آب شور و تخلیه و مدیریت کنسانتره است. قوانین فدرال مربوط به نمک زدایی به طور خلاصه در زیر توضیح داده شده است.

قانون آب پاک: CWA مبنای قانونی برنامه مجوز سیستم ملی حذف آلاینده ها (NPDES) و ساختار اساسی برای تنظیم تخلیه آلاینده ها از منابع نقطه ای به آب های ایالات متحده را فراهم می کند. بخش ۴۰۲ USEPA را ملزم به توسعه و اجرای برنامه NPDES می کند.

قانون آب آشامیدنی سالم:

SDWA یک برنامه فدرال برای نظارت و افزایش ایمنی تامین آب آشامیدنی کشور ایجاد می کند.
تنظیم و اجرای استانداردهای مبتنی بر سلامت برای محافظت در برابر آلاینده های طبیعی و مصنوعی در آب آشامیدنی.
در مورد کارخانه های آب شیرین کن صنعتی که آب شور یا دریا را برای مصارف عمومی تصفیه می کنند و برای کارخانه های نمک زدایی که آب نمک را به منبع آبی که ممکن است برای مصرف عمومی استفاده شود تزریق یا تخلیه می کنند، اعمال می شود.

قانون اصلاحات و مجوز مجدد SARA

قانون اصلاحات و مجوز مجدد Superfund: SARA در مورد تخلیه از کارخانه های نمک زدایی اعمال می شود. که تخلیه حاوی موادی باشد که در لیست مواد بسیار خطرناک شرح داده شده در بخش ۳۱۳ SARA وجود دارد. منبع

قسمت اول این مقاله

We1909 27

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *