استفاده از انرژی هسته ای در صنعت آب شیرین کن صنعتی در ایران

انرژی هسته ای را می توان به عنوان منبع انرژی پاک برای تولید برق و تامین انرژی مورد نیاز یک کارخانه آب شیرین کن صنعتی در نظر گرفت که در مقایسه با سایر روش ها انتشار جوی کمتری را نوید می‌دهد.

استفاده از سوخت‌های فسیلی برای کارخانه‌های آب شیرین کن صنعتی تبدیل به مشکلی حاد در بسیاری از کشورهای جهان‌شده.

فرایند های کارخانه های آب شیرین کن صنعتی نیاز به انرژی زیادی دارند که با توجه به در دست بودن انرژی هسته ای در ایران به نظر می رسد استفاده از این انرژی ها راه حل مناسبی باشد که در مقیاس های گوناگون می شود آن را به کار برد. همچنین استفاده از گرمای بازیافتی روشی بسیار مناسب است.

Improving Safety of Ageing Nuclear Power Plants in Lockdown | IAEA

چرا انرژی هسته ای؟

دلایل قانع کننده ای برای این طرح در ایران وجود دارد از جمله:

  • وجود مناطق زیاد با آب و هوای خشک در ایران
  • قاضای زیاد برای آب شیرین با توجه به رشد جمعیت
  • صنعتی شدن بسیاری از صنایع
  • آبهای آلوده‌زیاد
  • وجود ذخایر آب های زیرزمینی

مقایسه انرژی هسته ای با سوخت های فسیلی در آب شیرین کن صنعتی

در بسیاری از صنایع انرژی هسته‌ای خصوصیات منحصر به فرد خود را نشان داده‌اند.

بسیاری از کشور های جهان با استفاده از این انرژی می توانند ده ها هزار سال انرژی برق یا گرمای مورد نیاز خود را تامین کنند. پروژه های آب شیرین کن صنعتی بدون شک در آینده در مقیاس های بسیار بزرگی تاسیس خواهند شد زیرا منابع آب شیرین جهان بسیار محدود هستند. این انرژی ها مستقیم باعث ایجاد خطر نمی شوند و گاز های گلخانه ای کمتری در مقایسه با سوخت های فسیلی تولید می کنند. به همین دلیل کشور ها علاقه زیادی به این موضوع نشان می دهند. زیرا سازگار با محیط زسیت هستند و باعث پایداری آن می شوند.

چشم انداز

در چند سال اخیر خاورمیانه تحت تاثیر تغییرات جوی و کمبود بارش در بسیاری از مناطق بوده.و شهرنشینی سریع، افزایش تراکم جمعیت در برخی از مناطق منجر به ایجاد تنش وبی آبی شده‌است . این مشکلات در ۱۰ سال آینده بیشتر می شوند برای مثال بسیاری از استان های ایران اکنون دچار بی آبی هستند.

در ایران سدهای متعددی به منظور ذخیره سازی آب و استفاده از آن برای تولید برق احداث می شود. و ایران ازکشورهایی است که بیشترین تعداد سد را دارد. باوجود مزیت‌های سدهای نصب‌شده این روش مشکلات بسیاری نیز دارد. ازجمله مقدار زیاد تبخیر و در نتیجه کاهش آب های زیرزمینی که منجر به خشکسالی می شود.

نمونه های اجرایی در ایران

در سال ۱۹۶۰ اولین کارخانه آب شیرین کن کوچک با ظرفیت ۱۰۰۰ متر مکعب در جزیره خارک نصب شد. همچنین کارخانه های آب شیرین کن با ظرفیت کل ۵۰۰۰۰ متر مکعب در مناطق جنوبی ایران احداث شد.

در سال ۱۳۵۲ تاسیسات چابهار- کنارک ا استفاده از نمک زدایی با فناوری MSF با ظرفیت کل ۱۵۰۰۰ متر مکعب آغاز گردید و در نهایت در سال ۲۰۰۶ تکمیل شد بر اساس گزارش وزارت نیرو فاز دوم نمک زدایی از کارخانه چابهار – کنارک در سال ۱۳۹۳ مورد بهره برداری قرار گرفت. و گزارش شد که ظرفیت کل این نیروگاه با استفاده از نمک زدایی RO به ۳۵۰۰۰ متر مکعب در روز افزایش یافته است.

موقعیت انرژی ایران و وجود بحران آب ایران را وادار می کند که دولت به طور پیوسته به سمت آن حرکت کند .

روش ها

نوع راکتور هسته ای وسیستم آب شیرین کن صنعتی و تعیین نوع راکتوری که قرار است ساخته شود
شامل یک فرآیند پیچیده است. که به طور کلی بر سایر صنایع یک کشور تأثیر می گذارد.مزایا و معایب بلند مدت باید به دقت انتخاب شود. و هزینه سوخت ، عملیات، و تعمیر و نگهداری باید در نظر گرفته شوند. همچنین عوامل ایمنی را در باید در نظر گرفت.

نتیجه

در نتیجه با در نظر گرفتن داده های ورودی دقیق مانند نرخ بهره،نرخ تنزیل، مقدار متوسط ​​کل مواد جامد محلول در خلیج فارس، هزینه پایه مشخص آب شیرین کن و سایر پارامترها می توان به خوبی از این انرژی در طراحی آب شیرین کن صنعتی بهره برد. با این حال نگرانی در مورد ضایعات NPPs
هنوز باقیست. منبع

مقالات مرتبط


۲ thoughts on “استفاده از انرژی هسته ای در صنعت آب شیرین کن صنعتی در ایران

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *