مشکلات شایع سیستم های آب شیرین کن صنعتی و روش های رفع آنها (قسمت اول)

اگر در حال حاضر از سیستم آب شیرین کن صنعتی استفاده می کنید ، یا اگر قصد نصب یک سیستم جدید را دارید، منطقی است که مشکلاتی را که ممکن است بر سیستم تصفیه آب صنعتی شما تاثیر بگذارد.، و همچنین اقداماتی را که می توانید برای کاهش یا جلوگیری از آن انجام دهید در نظر بگیرید.

در حالی که آب شیرین کن صنعتی را می توان به سادگی به عنوان فرآیندی برای تبدیل یک جریان مایع به شکلی مناسب تر برای استفاده تعریف کرد. در واقع ای سیستم شامل گروه وسیعی از فناوری ها، تجهیزات و فرآیندها است.

سیستم های تصفیه آب خام

سیستم های تصفیه آب خام برای تصفیه آب منبع برای یک کاربرد خاص مانند گرمایش، سرمایش، شستشو، پردازش یا حتی برای مصرف استفاده می شود. از آنجایی که از منابعی مانند آب باران، آب های زیرزمینی، چاه ها، دریاچه ها و رودخانه ها استخراج می شود، ویژگی های آب خام می تواند در پاسخ به عوامل مختلف محیطی نوسانات قابل توجهی داشته باشد. رایج‌ترین مشکلاتی که سیستم‌های تصفیه آب خام با آن مواجه هستند، اغلب به ناتوانی در انطباق با تغییر نیازهای تصفیه در طول زمان بازمی‌گردد. این مشکلات شامل:

  • سطوح کدورت متغیر نوسانات در کدورت آب خام در فصول مختلف می‌تواند منجر به آلودگی جریان‌های فرآیند، عدم برآورده کردن الزامات انطباق تخلیه، و پشتیبان‌گیری یا توقف سیستم برای تجهیزات تصفیه لجن و زلال‌کننده‌ها شود. برای جلوگیری از این مسائل، طرح‌های سیستم تصفیه آب خام را در نظر بگیرید. که سطح کدورت بیش از حد انتظار را در خود جای دهد، یا برای انعطاف‌پذیری بیشتر، کنترل‌های کننده های شیمیایی را در نظر بگیرید.
  • تغییرات در مقدار جریان و سرعت جریان می تواند سیستم تصفیه آب خام را تحت تأثیر قرار دهد. و به آلاینده ها اجازه دهد به جریان های فرآیند یا فیلترهای آلوده و سایر تجهیزات منتقل شوند. یکی از راه‌های جلوگیری از مشکلات مرتبط با نرخ جریان متغیر، پیاده‌سازی مخازن نگهدارنده و/یا افزودن کنترل‌کننده های شیمیایی به سیستم‌ها است.

تغییر شیمیایی حاصل از تغییرات فصلی

  • تغییر شیمیایی حاصل از تغییرات فصلی در شیمی آب می تواند منجر به غلظت آلاینده هایی شود که سیستم تصفیه آب خام را تحت تأثیر قرار می دهد. و منجر به کیفیت پایین آب فرآیند و رسوب یا آسیب به تجهیزات پایین دست می شود. برای اجتناب از این مسائل، به‌کارگیری فناوری‌های فیزیکی-شیمیایی می‌توانند برای حذف مؤثر آلاینده‌ها در غلظت‌های مختلف تنظیم شوند.

تغییر الزامات

  • تغییر الزامات کیفیت فناوری‌ها، فرآیندها و دستورالعمل‌های نظارتی در کارخانه شما تقریباً به طور قطع در طول زمان تغییر خواهند کرد.، که می‌تواند بر سطح کیفیت آب مورد نیاز برای پشتیبانی از تولید در تأسیسات شما تأثیر بگذارد. ارزیابی دوره‌ای نیازهای کیفیت آب می‌تواند به محافظت از تجهیزات کمک کند و اطمینان حاصل کند که پساب شما همچنان از قوانین تخلیه پیروی می‌کند. این می تواند به معنای نیاز به نصب تجهیزات جانبی برای تقویت سیستم تصفیه آب خام موجود باشد.، بنابراین اگر سیستم جدیدی را اجرا می کنید، همیشه ایده خوبی است. که مقیاس پذیری را در نظر بگیرید.

دفع ضایعات سیستم آب شیرین کن صنعتی

  • تصفیه خانه‌های آب خام زباله‌هایی تولید می‌کنند که باید به طریقی دفع شوند. چه از طریق تخلیه به محیط زیست، یا تأسیسات شهری یا موارد دیگر. هزینه‌های مربوط به رعایت و دفع زباله‌ها می‌تواند به سرعت افزایش یابد. بنابراین در طراحی یک سیستم تصفیه آب خام مهم است که این موارد را در نظر بگیرید.

سیستم های تصفیه آب خوراک بویلر در آب شیرین کن صنعتی

سیستم های تصفیه آب خوراک بویلر برای حذف برخی آلاینده ها از آب مورد استفاده در آرایش دیگ بخار و آب برگشتی میعانات استفاده می شود. از آنجایی که استراتژی های تصفیه با توجه به مشخصات واحد دیگ بخار و ترکیب آب منبعی که باید تصفیه شود متفاوت است، همیشه توصیه می شود برای رفع هر گونه مشکل تصفیه آب تغذیه دیگ بخار که در تاسیسات خود با آن مواجه هستید، از متخصص کمک بگیرید. برخی از رایج ترین مشکلاتی که بر سیستم های تصفیه آب تغذیه دیگ بخار تأثیر می گذارد عبارتند از:

تجمع لجن

  • نباید با مقیاس اشتباه شود، لجن بویلر تجمع نسبتاً نرمتری از مواد جامد یا روغن در مناطق کم جریان سیستم دیگ بخار دارد. تجمع لجن می تواند تبادل حرارت را مختل کند و در نتیجه هزینه های انرژی بالاتری داشته باشد. و به لوله ها آسیب برساند یا شرایط فشار ناایمن ایجاد کند. ممکن است بتوان لجن موجود را منفجر کرد، اما بهترین راه حل پیشگیری از طریق فیلتراسیون یا استفاده از نرم کننده های لجن شیمیایی است.

ایجاد مقیاس

  • طور کلی، سطح خلوص آب مورد نیاز به فشاری که دیگ در آن کار می کند بستگی دارد. برای دیگ‌های فشار کم، نرم‌کننده‌های ساده سدیم احتمالاً کافی خواهند بود.، اما برای دیگ‌های فشار قوی، ممکن است برای دستیابی به خلوص آب کافی، اسمز معکوس، الکترودیونیزاسیون یا دییونیزاسیون لازم باشد.

خوردگی در سیستم آب شیرین کن صنعتی

  • خوردگی شکستن عناصر فلزی در واحد دیگ بخار است که می تواند منجر به ترک و در نهایت خرابی سیستم شود.این واکنش معمولاً در اثر اکسیژن محلول و دی اکسید کربن در آب ایجاد می شود و با گرما و سطوح پایین pH تشدید می شود. روش‌های متداول پیشگیری از خوردگی شامل استفاده از جاذب‌کننده‌های اکسیژن و هوازدا، و همچنین مدیریت شیمی آب و pH کلی است.

فوم و پرایمینگ

  • همانطور که آب تغذیه دیگ بخار برای تشکیل بخار گرم می شود، مواد جامد محلول می توانند باعث کف یا تشکیل حباب در آب شوند. همانطور که آب کف می کند، ناخالصی ها را می توان با بخار در فرآیندی به نام پرایمینگ منتقل کرد که می تواند باعث ایجاد رسوب در قسمت های مختلف دیگ شود. روش های موثر برای جلوگیری از ایجاد کف و پرایمینگ شامل حذف مواد جامد محلول و کنترل قلیاییت است. منبع

مقالات مرتبط: ۸ چالش فرایندهای آب شیرین کن صنعتی

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *