سیستم تصفیه فاضلاب صنایع لبنی با فناوری ماجولار

همه‌ی شرکت‌های فعال در صنایع لبنی امکان و سرمایه ساخت سیستم کامل تصفیه فاضلاب را ندارند. بنابراین بهبود سیستم تصفیه فاضلاب صنایع لبنی با فناوری ماجولار یکی از راهکارهای اساسی است.

فاضلاب تولید شده در کارخانه‌های صنایع لبنی در بیشتر موارد آلوده به مواد آلی زیادی است.

وقتی حجم بسیاری از این فاضلاب آلوده وارد تصفیه خانه فاضلاب شهری می شود، معمولاً تأثیر بسیار منفی بر عملکرد آن می‌گذارد. و بیشترین آسیب را به مرحله تصفیه بیولوژیکی وارد می‌کند.

برای اجتناب از شرایط اضطراری در تصفیه خانه‌های فاضلاب و در نتیجه بلایای زیست محیطی و شهری. سیستم فاضلاب مجبور است که دائماً با کارخانه های لبنی سازگار شوند. و هزینه های مربوطه را متحمل شوند ، که معمولاً به بودجه بیشتری نسبت به میزان موجود نیاز دارد.

بنابراین ، احداث تاسیسات تصفیه فاضلاب صنایع لبنی در کارخانه های فرآوری شیر برای عملکرد مناسب تاسیسات تصفیه فاضلاب شهری ضروری است.

دلایل نیاز به سیستم تصفیه فاضلاب صنایع لبنی

تأسیسات تصفیه فاضلاب شهری ممکن است. طبق قوانین جاری از پذیرش فاضلاب از مشتری خاص در صورت بارگیری بیش از حد آلاینده‌های خاص در چنین فاضلاب خودداری کند.یا حتی در صورت مازاد قابل توجهی از حداکثر مجاز ، قرارداد خدمات فاضلاب را فسخ کند.

غلظت آلاینده‌ها در فاضلاب ممکن است منجر به اختلال در فرآیندهای تصفیه فاضلاب شود.

بنابراین، کارخانه های صنایع لبنی در اگر بخواهند تجارت خود را ادامه دهند. چاره ای جز ساخت تصفیه خانه های محلی در مدت زمان کوتاهی ندارند.

البته همه آنها سرمایه کافی برای ساخت تصفیه خانه با چرخه کامل را که به کیفیت آب تصفیه شده مطابق با الزامات تخلیه آن کمک کند را ندارد.

سیستم تصفیه فاضلاب صنایع لبنی بصورت ماجولار

یک راه حل خوب برای این مشکل، ساخت تصفیه خانه‌های مدولار است. که امکان تقسیم ساختمان تصفیه خانه فاضلاب را به چند مرحله و حتی تقسیم خود مراحل به خطوط جداگانه فراهم می‌کند. و امکان اجرای تدریجی پروژه را فراهم می‌آورد.

اجرای اولین مرحله از فرآیند تصفیه فاضلاب با کیفیت بالا، مکانیکی و تصفیه مکانیکی و شیمیایی فاضلاب را فراهم می کند. سطح آلودگی کلی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و از تخلیه اوج خلاص می‌شود.

این راه حل هم محافظت از قطع شدن سیستم فاضلاب را کنترل میکند. و هم جریمه‌های سنگین را برای بیش از حد قابل توجه حداکثر غلظت آلاینده‌های مورد نیاز تضمین می‌کند.

یکی از جنبه های مهم اجرای مرحله اول تاسیسات تصفیه ، سطح کیفی مهندسی است.

روش‌های تصفیه فاضلاب معمولی برای این مرحله و تجهیزات مربوطه بسیار قابل اعتماد هستند و چندین دهه است که عملکرد خوب خود را نشان می‌دهند.

با این حال، محاسبات مهندسی نادرست و تنظیم نادرست پارامترهای فرآیند ممکن است. منجر به مصرف زیاد برق از یک سو و از طرف دیگر به بازده تصفیه پایین شود.

بنابراین، ممکن است شرایطی پیش آید که علی رغم سرمایه زیاد و هزینه عملیاتی تصفیه خانه فاضلاب، شرکت لبنیاتی همچنان جریمه‌های زیادی را برای فراتر رفتن از محدودیت های تخلیه آلاینده ها پرداخت کند.

مهندسان و فناوران شرکت کلرآب نیاز به راه‌حل سریع مشکل و دستیابی به کارایی بالای اقتصادی و تکنولوژیکی تصفیه خانه‌های محلی را به طور همزمان درک کرده . و دائماً در تلاش هستند تا راه‌حل‌های تکنولوژیکی قابل اعتماد موجود و امکان ساده سازی را بهبود بخشند.

کاهش هزینه سرمایه پروژه‌ها تا کنون، چندین راه حل بهینه برای کارخانه های فرآوری شیر بر اساس ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب مدولار محفظه توسعه‌یافته است.

فناوری و طراحی سیستم تصفیه فاضلاب صنایع لبنی بصورت ماجولار

اولاً ، مدولار بودن این فناوری به مشتری اجازه می دهد. تا تعداد خطوط و مراحل تسهیلات تصفیه را برای اجرا در زمان معین بر اساس منابع مالی خود تعیین کند.

ثانیاً ، در صورت افزایش ظرفیت تولید کارخانه، می‌توان خط تصفیه فاضلاب موازی را بدون هزینه زیاد اصلاح کامل کلیه تاسیسات تصفیه اضافه کرد. که می تواند برای شرکت‌های در حال توسعه بسیار مناسب باشد.

در این مورد، طراحی مخازن هزینه‌های مرتبط با احداث ساختمان اضافی یا نیاز به ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب با مساحت بیشتر از حد مورد نیاز را در نظر می‌گیرد.

علاوه بر این ، طراحی مخازن هنگامی که نیاز به اجرای امکانات تصفیه در زمان کوتاه با بودجه محدود است ، مزایای زیادی دارد.

مزایای سیستم تصفیه فاضلاب ماجولار

اول از همه ، این باعث می‌شود هزینه‌های سرمایه ای و زمان اجرای پروژه به دلیل حذف ساختمان و کارهای عمرانی کاهش چشمگیری داشته باشد.

تنها چیزی که آنها نیاز دارد این است که پایه بگذارند و لوله ها و برق را به آن وصل کنند.

به همان اندازه این واقعیت مهم است که طراحی مخازن منجر به کاهش قابل توجهی در دامنه کارهای طراحی و در نتیجه هزینه و زمان اجرای پروژه می شود.

همچنین ، زمان اجرای پروژه نیز به دلیل ساده شدن کارهای تحویل و نصب کاهش می یابد.

سرانجام ، به لطف طراحی ماجولار، می‌توان تصفیه خانه های فاضلاب محلی را در تأسیساتی که دارای فضای محدودی برای قرارگیری آنها هستند و در مکان‌هایی که ساخت آنها اصلاً غیرممکن بود ، ساخت.

تحرک محلول های کانتینری فرصت های بیشتری را برای اجرای تاسیسات تصفیه فاضلاب در شرکت ها ایجاد می کند.

این کار اجازه می دهد تا به راحتی امکانات تصفیه ای را از جایی به مکان دیگر بدون نیاز به کارهای پیاده و نصب مجدد منتقل کنید.

علاوه بر این ، شرکت‌هایی که به دلایلی قادر به تأمین هزینه تأسیسات تصفیه فاضلاب خود نیستند ، می توانند آنها را برای مدت معینی با امکان خرید بیشتر اجاره کنند.

فناوری‌های پیشرفته مدرن

فرایند شناور تحت فشار سنگ بنای اولین مرحله تصفیه فاضلاب در صنایع لبنی است. خود این فناوری مدت طولانی شناخته شده است و در چند دهه گذشته به سختی پیشرفت کرده است.

اما نیاز روزافزون به صرفه جویی در منابع ، کارشناسان و مهندسان صنایع شرکت کلرآب را مجبور کرده است تا آنجا که ممکن است سیستم های تصفیه فاضلاب موجود را بهینه سازی کنند.

اول از همه ، تجربیات جمع آوری شده در طول ده ها مطالعه صنعتی تحقیقاتی و اجرای پروژه ها همراه با اتوماسیون محاسبات دقیق طراحی پارامترهای فرآیند ، بهینه ترین تجهیزات را برای هر جریان خاص انتخاب کرد:

  • تعریف مسیر مورد نیاز جریان و چگالی احتمالی جریان بلوک lamella باعث کاهش ظرفیت شناور و هزینه آن می شود.
  • محاسبات دقیق مصرف هوا باعث کاهش واحد اشباع ، هزینه و مصرف برق می شود.
  • راه حل های مناسب برای دوزهای آب سفید و محلول های واکنش دهنده در جریان فاضلاب منجر به بهبود کیفیت تصفیه و کاهش مجازات برای بیش از حد مورد نیاز می شود.
  • سیستم های هوشمند تصفیه شیمیایی فاضلاب باعث کاهش مصرف معرف ها و جلوگیری از آلودگی ثانویه تا حد امکان می شود.

علاوه بر این ، برای کاهش هزینه های عملیاتی در تصفیه خانه های فاضلاب ، می توان از تجهیزات آبگیری لجن استفاده کرد.

با کاهش حجم لجن تولید شده چندین برابر ، آبگیری امکان صرفه جویی در هزینه حمل و نقل و دفع آن را فراهم می آورد.

استفاده از دستگاه‌های خشک کن پیچ چند دیسکی این امکان را به صرفه ترین روش با بالاترین راندمان انرژی و همچنین کمترین مصرف آب و واکنشگرها می دهد.

این باعث می شود این نوع تجهیزات مقرون به صرفه ترین سرمایه گذاری در صنعت تا به امروز باشد.

مراحل بیشتر تصفیه بیولوژیکی را می توان با استفاده از فناوری غشای بیوراکتور (MBR) تا حد امکان ساده ، کاهش و خودکارسازی کرد.

توسعه فناوری غشای فوق تصفیه اجازه می دهد تا قابلیت اطمینان ، کیفیت تصفیه و طول عمر مجتمع های تصفیه افزایش یابد ، بنابراین تاسیسات تصفیه فاضلاب را به قسمت اصلی کارخانه تبدیل نمی کند و به شرکت اجازه می دهد تا بر فرآوری شیر تمرکز کند.

به عنوان آخرین مرحله ، سیستم های اسمز معکوس مدرن بیشتر و بیشتر در صنایع غذایی معرفی می شوند.

توسعه این فناوری و بازار محصول ، هزینه های سرمایه ای و عملیاتی سیستم‌های تصفیه مربوطه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است و با بازیابی و استفاده مجدد از آب تصفیه شده ، صرفه جویی در آب شیرین و حذف سرمایه گذاری در چنین پروژه هایی در بلندمدت جذاب است.

سخن پایانی

مشکل کمبود امکانات تصفیه فاضلاب صنایع لبنی در ایران امروزه هم به تصفیه خانه های شهری و هم به طور کلی به توسعه صنعت آسیب می رساند.

اما تجربه اجرای گام به گام موفقیت آمیز راه حل های ماجولار برای تصفیه خانه‌های فاضلاب محلی با استفاده از تجهیزات تکنولوژیکی پیشرفته در طراحی ظروف ، امکان راه حل ساده آن را اثبات می کند.

امروزه به لطف استفاده از راه حل های تکنولوژیکی مدرن ، هر شرکتی قادر است چنین پروژه را بدون داشتن بودجه هنگفت برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب محلی اجرا کند.

نوشته شده توسط: eBgroup

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *