آب شیرین کن صنعتی و علائم هشدار دهنده عملیاتی غشاء (قسمت دوم)

افزایش در عبور نمک نرمال‌شده

افزایش در عبور نمک نرمال‌شده که توسط یک نمک خاص یا اندازه‌گیری رسانایی اندازه‌گیری می‌شود، نشانگر یک مسئله عملیاتی در آب شیرین کن صنعتی است. این می‌تواند با شاخص‌های ثانویه مانند تغییرات در جریان نرمال‌شده نفوذ و فشار تغذیه همراه شود. یکی از علل نشتی در حلقه‌های اورینگ ساییدگی‌های سطحی اتصال‌دهنده‌های لایه غشایی‌ است که از مشکلات دائمی هستند. و قابل رفع نیستند و برخی دیگر قابل رفع هستند. در نهایت، همه مشکلات قابل اجتناب هستند.

به عنوان مثال، حلقه‌های اورکانکتوری معمولاً روغن کاری نمی‌شوند و به درستی در داخل لوله نفوذی قرار نمی‌گیرند و باعث می‌شوند آب تغذیه از کنار حلقه اورینگ عبور کند و به داخل تراوش نشت کند. این منجر به رسانایی بالاتر از پیش‌بینی‌شده برای تراوا با کمترین تأثیر بر سرعت جریان نفوذ می‌شود. به همین ترتیب، ساییدگی‌های سطح غشای RO (احتمالاً ناشی از ماسه یا سایر مواد ساینده در آب تغذیه) می‌تواند باعث دفع ضعیف نمک با حداقل تأثیر بر سرعت جریان نفوذ شود.

نشت اورینگ در آب شیرین کن صنعتی

اگر مشکوک به نشت اورینگ هستید، سیستم RO خود را بررسی کنید و برای هر مخزن تحت فشار یک پروفایل هدایت نفوذ ایجاد کنید. نمایه به دست‌آمده به مشخص کردن منطقه مشکل کمک می‌کند.

غشاهای اسمز معکوس مبتنی بر پلی آمید در معرض آسیب های غیر قابل برگشت توسط اکسیدان هایی مانند کلر، برم، ازن و پراکسید هستند. هنگامی که سطح غشاء اکسید می شود، دفع نمک کاهش می یابد و سرعت جریان نفوذ افزایش می یابد. گاهی اوقات، در مراحل اولیه اکسیداسیون، دفع نمک ممکن است قبل از بدتر شدن کمی بهبود یابد. عاقلانه است که اطمینان حاصل شود که تمام مواد شیمیایی اکسید کننده در آب تغذیه قبل از ورود آب به سیستم RO کاملاً خنثی می شوند.

عبور نمک نرمال‌شده بالاتر از پیش‌بینی‌شده همراه با نرخ جریان نفوذ کم، یک شاخص معمولی رسوب یا رسوب اکسید فلزی یا کلوئیدی است. تجمع نمک یا مواد معدنی در لایه مانع غشایی RO باعث عبور نمک زیاد و در نتیجه کیفیت پایین آب می شود.

SUEZ completes acquisition of Lanxess RO membrane portfolio | Pumps Africa

افزایش فشار دیفرانسیل سیستم

فشار دیفرانسیل سیستم فشار تغذیه منهای فشار کنسانتره است. به طور معمول، فشار دیفرانسیل سیستم مقداری است که برای اندازه گیری انحرافات عملکرد سیستم، درست مانند جریان نفوذ و عبور نمک استفاده می شود.

فشار دیفرانسیل را می‌توان در یک سیستم، در یک مرحله یا حتی یک مخزن فشار اندازه گیری کرد. جایی که فشار دیفرانسیل غیرعادی مشاهده می‌شود. دلایل معمولی متعددی وجود دارد و شاخص‌های ثانویه محتمل هستند.

نظافت، تعمیر و نگهداری

دستورالعمل‌های تمیز کردن سیستم غشایی RO تا حدودی از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است، اما قوانین معمولی به شرح زیر است: سیستم خود را تمیز کنید: ۱) اگر عبور نمک نرمال شده ۵٪ افزایش یابد، ۲) اگر جریان نفوذ نرمال شده کاهش یابد. ۱۰%، ۳) اگر فشار دیفرانسیل نرمال شده ۱۵% افزایش یابد.

تمیز کردن غشاء و فرآیندهای غشایی

پس از شناسایی منطقه مشکل، بر اساس علائم هشدار دهنده فوق، باید تصمیم گرفت که چگونه سیستم غشایی را تمیز کند و نحوه جلوگیری از تکرار آن را تعیین کند. تقریباً در همه موارد، عملکرد سیستم را می توان با استفاده از هیدروکسید سدیم برای رسوب آلی و اسید هیدروکلریک برای رسوب مجدداً برقرار کرد. دوز نگهدارنده هفتگی یک بیوساید سازگار، رسوب بیولوژیکی را به حداقل می رساند.

پاک کننده های اسیدی و پاک کننده های قلیایی مواد شیمیایی تمیز کننده استاندارد هستند. پاک کننده های اسیدی برای حذف رسوبات معدنی و آهن استفاده می شوند، در حالی که پاک کننده های قلیایی برای حذف رسوب های آلی از جمله رسوب بیولوژیکی استفاده می شوند. اسید سولفوریک به دلیل خطر رسوب سولفات کلسیم در سیستم برای تمیز کردن توصیه نمی شود. تراوش اسمز معکوس کیفیت آب ترجیحی برای تمیز کردن سیستم است، با این حال ممکن است از آب خام پیش تصفیه شده استفاده شود. بسیاری از آبهای خام دارای بافر بالایی هستند و ممکن است باعث افزایش مصرف اسید و سوزانده شوند تا به ترتیب pH مورد نظر ۲ و ۱۲ به دست آید.

پاکسازی، دفع

هنگام استفاده از اسیدها و بازها، باید اقدامات احتیاطی لازم برای اطمینان از ایمنی خود و اطرافیانتان انجام شود. لطفاً اطمینان حاصل کنید که محل نگهداری اسید و باز از هم جدا هستند و منطقه از نشت پاک شده است. همیشه هنگام کار با مواد شیمیایی از تجهیزات ایمنی حفاظت فردی مناسب استفاده کنید. اگر با تجهیزات توصیه شده آشنایی ندارید، با MSDS مناسب که باید در یک منطقه متمرکز در مرکز شما قرار گیرد، مشورت کنید.

اگرچه اکثر مواد شیمیایی تمیزکننده سیستم های غشایی RO خطرات سمی یا محیطی بسیار کمی دارند، همیشه بهتر است قبل از شروع یک روش تمیز کردن با استفاده از یک ماده شیمیایی جدید، با سرپرست کارخانه فاضلاب محلی مشورت کنید. سازمان فاضلاب شما را از محدودیت های مواد شیمیایی خاص در سیستم فاضلاب مطلع می کند و شما را راهنمایی می کند که چگونه مواد شیمیایی پاک کننده را به درستی دفع کنید. به طور کلی، رسوب یا رسوبی که از غشاها در سیستم RO برداشته می‌شود، جای نگرانی ندارد، بلکه مواد شیمیایی که در تمیز کردن استفاده می‌شوند، در صورت تخلیه در مقادیر بسیار زیاد، ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در تصفیه خانه فاضلاب شوند. منبع

قسمت اول

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *