آب شیرین کن صنعتی و علائم هشدار دهنده عملیاتی غشاء

در عملیات آب شیرین کن صنعتی، غشای اسمز معکوس (RO) می‌تواند توسط موادمعدنی، مواد بیولوژیکی، ذرات کلوئیدی و مواد آلی نامحلول آلوده شود. رسوبات و مواد دیگر می توانند بر روی سطوح غشاء جمع شوند. تا زمانی که باعث از بین رفتن جریان نرمال ، از بین رفتن دفع نرمال نمک یا هر دو شوند.

عوامل زیادی در رسوب سیستم RO و بسیاری از علائم هشدار دهنده عملیاتی دخیل هستند. که با نظارت و مستندسازی، اطلاعات ارزشمندی در مورد نحوه عیب یابی مشکل در اختیار مالک و اپراتور قرار می دهند.

نگهداری روتین و نگهداری خوب بخش مهمی از عملکرد موثر یک سیستم غشایی RO است. هنگامی که یک سیستم عبور نمک زیاد را نشان می‌دهد، داده‌های عملیاتی باید قبل از شناسایی دقیق مشکل بررسی شوند. داده‌های عملیاتی مانند جریان کل (خوراک و تراوش)، فشار خوراک، آنالیز آب خوراک، فشارهای بین مرحله‌ای، غلظت کلر (یا سایر اکسید کننده ها)، درصد بازیافت و عملیات پیش تصفیه، به تنهایی یا به صورت ترکیبی می توانند بر روی سیستم غشایی RO که منجر به عبور نمک زیاد می شود.

چک لیست راه اندازی

در آب شیرین کن صنعتی قبل از شروع واقعی سیستم غشایی RO، چک لیست پیش از راه اندازی ارائه شده،توسط سازنده سیستم را مرور کنید. اگر این چک لیست در دسترس نیست، از آنها بخواهید که یکی ارائه کنند. چک لیست پیش از راه‌اندازی به شما به عنوان اپراتور سیستم این امکان را می‌دهد تا بررسی کنید، که مواد ساخت‌وساز درست هستند. شیرها و گیج‌ها در جای خود قرار دارند. اتصالات محکم هستند و ابزار دقیق برنامه‌ریزی نصب شده است.

جمع آوری‌داده‌ها در طول راه اندازی اولیه سیستم غشایی RO بسیار مهم است. داده‌های جمع‌آوری‌شده در طول ۵-۷ روز اولیه، مبنایی برای مقایسه سایر داده‌ها خواهد بود. داده‌های برجسته برای جمع آوری شامل: تجزیه و تحلیل آب خام، تجزیه و تحلیل آب خوراک شامل TDS، SDI و کدورت، دما و pH است. علاوه بر این، نرخ جریان نفوذ و دفع، و همچنین TDS و رسانایی دفع نفوذ باید جمع آوری شود. هنگامی که این خط پایه ایجاد شد، به دنبال آن داده‌های نرمال شده بسیار معنادارتر خواهد بود.

نگهداری سوابق

یک برنامه نگهداری خوب با نگهداری سوابق خوب شروع می شود. یک دفترچه گزارش عملیاتی یا پایگاه داده‌های الکترونیکی برای مستندسازی دما، شرایط فرآیند پیش تصفیه، مواد افزودنی شیمیایی، باقیمانده‌های شیمیایی، فشارهای عملیاتی، نرخ بازیابی، نرخ جریان و دفع نمک، اپراتورها را قادر می‌سازد تا تغییرات در عملیات و عملکرد سیستم غشایی RO را ردیابی کنند.

در حالت ایده‌آل، سیستمی که برای ردیابی عملکرد سیستم غشایی RO استفاده می‌شود دارای قابلیت‌های روندی است که به اپراتورها اجازه می‌دهد تا عملکرد را در طول زمان به صورت گرافیکی نمایش دهند.

این داده‌ها اکنون باید به یک مجموعه استاندارد از شرایط عادی شوند. به منظور تمایز بین تغییرات عملیاتی عادی و تغییرات عملکرد واقعی، سرعت جریان نفوذ و دفع نمک سیستم باید با یک عملکرد مرجع (پایه) یا یک مرجع بر اساس طراحی مقایسه شود. اینجاست که داده‌های راه اندازی ارزشمند هستند. بدون داده‌های اولیه، خط پایه‌ای که داده‌های نرمال شده با آن مقایسه می‌شوند، به عملکرد طراحی شده محدود می‌شود. سازندگان غشاء نرم افزار نرمال سازی داده‌ها را در دسترس دارند که تقریباً بر روی هر سیستم رایانه ای قابل نصب است.

عیب یابی

داشتن اطلاعات مناسب در مورد سیستم غشایی RO و دانش تفسیر صحیح آن اطلاعات، کلید عیب یابی موفق است. سه شاخص اولیه معمولی مشکل و علل متعدد در این شاخص‌های اولیه وجود دارد.

شاخص های اولیه عبارتند از:

  • از دست‌دادن جریان نرمال تراوا
  • افزایش عبور نمک نرمال
  • افزایش فشار دیفرانسیل سیستم

از دست‌دادن جریان نرمال تراوا در آب شیرین کن صنعتی

از دست دادن جریان نرمال نفوذ معمولاً با افزایش متناظر در فشار خوراک مورد نیاز برای تولید حجم طراحی شده آب آشکار می شود.

این مشکل را می توان با تغییرات در عبور نمک، که شاخص های ثانویه یک مشکل هستند، همراه کرد. منبع

مقالات مرتبط

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *