تصفیه‌خانه‌های فاضلاب راه‌حلی برای کمبود آب جهانی

امروزه یکی از مهم ترین چالش های دنیا مسئله‌ی کمبود آب است. سالانه مجامع بسیاری در جهان جهت بحث در مورد این مشکل برگذار می‌شود. بسیاری از نقاط دنیا دچار مشکلات جدیتری هستند و آب در این نقاط درحال تمام شدن است.
حدود نیمی از تالاب‌های جهان از سال ۱۹۰۰ تا کنون نابود شده‌اند. برخی از مهمترین زیستگاه‌های روی کره زمین، و تالاب‌ها از تنوع بالایی از حیوانات از جمله پستانداران، پرندگان، ماهی‌ها و بی مهرگان را شامل می شوند. تالاب‌ها همچنین از کشت برنج یکی از مواد اصلی در رژیم غذایی نیمی از جمعیت جهان حمایت می‌کنند. و آنها طیف وسیعی از خدمات اکوسیستمی را ارائه می دهند که به نفع بشریت است، از جمله فیلتر کردن آب، حفاظت از طوفان و کنترل سیل . منبع

اکثر راههای پیشنهادی راه‌حل‌های کوتاه مدت هستند. طراحی و مدلهای عملیاتی انجام‌شده تا کنون اکثرا راه‌های سنتی هستند. و ماهیت خطی دارند. آب از منبع استخراج و تصفیه می‌شود سپس مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از راه‌حل‌های کاربردی تغییر این مدل خطی به مدل دایره است یعنی استفاده از تصفیه خانه‌های فاضلاب .

برای این تغییر نیاز به بازیافت پساب و استفاده مجدد ازین منابع داریم. یا به عبارتی تمرکز بر کاهش مصرف آب و ترویج استفاده مجدد، بازیافت، احیا و بازیابی منابع آب.

تصفیه فاضلاب

تصفیه‌خانه‌های فاضلاب

پساب دیگر نباید به عنوان یک مشکل تلقی شود، بلکه باید به عنوان راه حلی که می تواند به ارائه خدمات زیرساختی پایدار، تصفیه خانه های فاضلاب به بهبود کیفیت زیست محیطی و تقویت انعطاف پذیری سیستم ها و کارایی بیشتر اپراتور ها کمک کند. “تصفیه خانه‌های فاضلاب” باید در جهت “تاسیسات بازیابی منابع آب” کار کنند. تصفیه فاضلاب در حال حاضر در چندین کشور در حال انجام است، البته به صورت موقت.

برای مطالعه در مورد انواع سیستم تصفیه فاضلاب کلیک کنید

راه‌حل‌های پیشنهادی

۱- ایجاد قوانینی در جهت درج استانداردهایی برای کیفیت پساب با درنظرگرفتن هزینه‌های مربوطه

ایجاد استانداردهای سختگیرانه پساب خروجی که در کشورهای توسعه یافته اتخاذشده‌است. تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست خواهد داشت، زیرا کشورها ملزم به صرف هزینه‌های بیش از حد برای تعداد کمی از کارخانه‌ها خواهند بود و سایر منابع آلودگی را مهار نمی کنند. این استانداردها باید در طول زمان اجرا شوند تا با هزینه معقول اجرا شوند. بدون شک داشتن قانون مناسب بدون نهادهایی که اعمال آن را تضمین می کند با جریمه های واضح و قابل اجرا، کاری بیهوده است.

۲-ایجاد مقرراتی برای هماهنگی بین ارگان‌های مختلف

این ابزارها با سایر بخشها هماهنگ شوند، تطبیق داده‌شوند، تراز و توسعه یابند. و اجرا شوند.زیرا ممکن است مقرراتی در سایر بخش ها (به عنوان مثال، کشاورزی، بهداشت، انرژی) وجود داشته باشد. که استفاده مجدد از آب یا استفاده از جامدات زیستی مانند کودها را ممنوع می کند. کسب درآمد از تولید انرژی زیستی امکان پذیر نیست.اگراین بخش توجیهی برای ترویج استفاده، خرید یا حمل و نقل برق تولیدشده نداشته باشد. پیوند و هماهنگی آب-انرژی-غذا در حوضه ها باید رعایت شود.

۳-ابتکارات در این فرایندها باید به عنوان بخشی از برنامه‌ریزی‌های اصلی این حوضه درنظرگرفته شود

برنامه ریزی در این حوضه با در نظر گرفتن خطرات آب و هوایی و ملاحظات اجتماعی و زیست محیطی باید انجام شود. پروژه‌هایی که این رویکرد را اتخاذ کرده‌اند، بهینه‌سازی و کارایی منابع را ارتقا می‌دهند و رفاه اقتصادی و اجتماعی را بدون تضعیف پایداری اکوسیستم‌ها به حداکثر می‌رسانند. بنابراین اولویت بیشتری باید به پروژه هایی داده شود که رویکردی جامع برای حوضه ها اتخاذ می کنند.

۴-استفاده از تجزیه و تحلیل چرخه هایی که جنبه های مالی، زیست محیطی (از جمله آب و هوا) و اجتماعی را درنظردارد

از چرخه هایی که جنبه های مالی، زیست محیطی (از جمله آب و هوا) و اجتماعی را پوشش می دهد باید برای ارزیابی تصفیه خانه ها استفاده شود. منابع مالی باید قبل از راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، تضمین شوند. اگر تامین مالی ناکافی باشد، حداقل در مرحله اولیه برنامه سرمایه گذاری باید فناوری های کم هزینه در نظر گرفته شود. و به طور بالقوه مورد استقبال قرار گیرد.

کمک تصفیه خانه های فاضلاب به محیط زیست نه تنها باید به عنوان بهبود کیفیت آب تلقی شود. همچنین باید به عنوان یک روش نوین برای استفاده مجدد از آب تولید انرژی از بیوگاز و استفاده از جامدات زیستی به عنوان کود (مثلا، جایگزینی کودهای مصنوعی) در نظر گرفته شود.

علاوه بر این، تأثیرات اجتماعی مثبت تأسیسات باید در طول کل چرخه در نظر گرفته شود. (به عنوان مثال، مشاغل ایجاد شده توسط ساخت و ساز و O&M کارخانه ها؛ افزایش ارزش دارایی ها به دلیل کیفیت بهبود یافته بدنه دریافت کننده؛ جایگزین مناسب. منبع آب برای کشاورزان؛ کودهای کم هزینه زمانی که یک برنامه جامد زیستی در حال اجرا است؛ بهبود سلامت جمعیت). این تحلیل چرخه عمر را می توان برای تایید و توجیه نرخ های تعرفه استفاده کرد و هزینه های O&M را می توان توسط این نرخ ها و درآمد اضافی حاصل از فروش این منابع بازیافتی پوشش داد.

منبع

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *