آب شیرین کن صنعتی حرارتی در مقابل اسمز معکوس

امروزه دو نوع اصلی از فناوری های آب شیرین کن صنعتی وجود دارد – نمک زدایی غشایی (RO) و حرارتی (MED، MVC و MSF). نمک زدایی اسمز معکوس (RO) از اصل اسمز برای حذف نمک و سایر ناخالصی ها با انتقال آب از طریق یک سری غشاء نیمه تراوا استفاده می کند. نمک‌زدایی حرارتی از گرما استفاده می‌کند. اغلب گرمای هدررفته از نیروگاه‌ها یا پالایشگاه‌ها به دلیل تبخیر و متراکم کردن آب اتفاق می افتد. در پیشرفته‌ترین کارخانه‌های آب شیرین کن صنعتی، ازجمله کارخانه‌هایی که توسط IDE ساخته شده‌اند. آب را به منظور بهبود کارایی نیروگاه‌ها از قبل تصفیه میکنند.

روش آب شیرین کن صنعتی حرارتی در مقابل اسمز معکوس

چگونه آب را نمک زدایی کنیم
فناوری نمک‌زدایی RO که در اواخر دهه ۱۹۵۰ شروع به فعالیت نمود، اکنون به یکی از فناوری‌های‌ پیشرفته نمک‌زدایی درجهان تبدیل شده است. فرآیندهای مختلفی در نمک‌زدایی RO مورد استفاده قرار می‌گیرد. هنگام انتخاب راه‌حل مناسب برای هر موقعیت، فاکتورهای مختلفی از جمله کیفیت آب منابع، کمیت و کیفیت مطلوب آب تولید شده، پیش تصفیه، انرژی مورد نیاز و دفع نقش دارند.

RO می تواند بسیاری از انواع مولکول ها و یون ها را حذف کند و آن را برای مصارف شرب و صنعتی مناسب می کند. اسمز استاندارد شامل یک حلال (مانند آب) است. که به طور طبیعی از ناحیه ای با غلظت املاح کم، از طریق یک غشاء، به ناحیه ای با غلظت املاح بالا حرکت می کند. حرکت یک حلال خالص با یکسان کردن غلظت املاح در هر طرف غشا، انرژی آزاد سیستم را کاهش می دهد. و فشار اسمزی ایجاد می کند( یک فرایند تصفیه آب است که از یک غشای تا حدی تراوا برای جدا کردن یون‌ها، مولکولهای ناخواسته و ذرات بزرگتر استفاده می‌شود)

برای ایجاد آب تمیز با استفاده از این فرآیند، آب دریا یا آب شور بر روی یک سطح غشاء تحت فشار قرار می گیرد. و باعث می شود که آب کم نمک در سراسر غشاء حرکت کند و آب تمیز را از سمت کم فشار آزاد کند.

آب شیرین کن صنعتی حرارتی

نمک‌زدایی حرارتی فرآیند طبیعی چرخه آب را تقلید می‌کند – تبخیر از اقیانوس، تجمع در جو، تراکم به صورت باران یا برف، و جمع‌آوری.سه نوع اصلی نمک‌زدایی حرارتی وجود دارد: فشرده‌سازی بخار (VC)، تقطیر چند اثره (MED) و تقطیر چند مرحله‌ای فلاش (MSF).

در تقطیر MED، آب در مراحل متوالی (یا «اثرات»)، هر کدام در دمای پایین‌تری، برای کاهش میزان انرژی مورد نیاز، با فرآیند جوش/تراکم آب تمیز را می‌جوشانند. این فرآیند در بین فرآیندهای حرارتی بیشترین بازده انرژی را دارد. نیاز به پیش تصفیه را نفی می کند و تغییرات در کیفیت آب دریا را تحمل می کند. بسیار قابل اعتماد است، کارکرد آن ساده است و هزینه های نگهداری پایینی دارد. تقریباً از هر منبع گرمایی می توان استفاده کرد، بنابراین بسیار سازگار است.

Carlsbad Desalination Plant Celebrates 5th Anniversary - Water News Network  - Our Region's Trusted Water Leader

تقطیر VC

در فرآیندVC گرما توسط بخار فشرده می شود، آب تبخیر شده جمع آوری می‌شود. در حالی که گرما به آب باقی مانده بازیافت می شود. فشرده‌سازی بخار با ابزارهای مکانیکی انجام می شود. این کار معمولاً به صورت الکتریکی هدایت می شوند. (فشارسازی بخار مکانیکی).

با تقاضای فزاینده برای آب شیرین، همراه با افزایش هزینه های منابع آب شیرین سنتی و مقررات جدید و سختگیرانه تر کیفیت آب آشامیدنی، نمک زدایی بیشتر و کاربردی تر و مقرون به صرفه تر می شود. IDE با رشد این صنعت پیشرو است و نقش مهمی در توسعه آینده زندگی بر روی زمین ایفا می کند. منبع

۳ thoughts on “آب شیرین کن صنعتی حرارتی در مقابل اسمز معکوس

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *