کاربرد پمپ‌های پر فشار در آب شیرین کن صنعتی

درحال‌حاضر فناوری آب شیرین‌ کن صنعتی با اسمز معکوس با هزینه‌های سرمایه‌گذاری پایین، مصرف انرژی پایین و قیمت مرقون به صرفه، سهم بازار زیادی را به خود اختصاص‌داده‌است. کاربرد پمپ های پرفشار نقش مهمی در کل سیستم دارد. زیرا انرژی لازم برای غلبه بر فشار اسمزی در نمک‌زدایی غشا را فراهم می‌کند.

پمپ فشار قوی عمدتا به دو دسته پمپ‌های گریز از مرکز و پمپ‌های پیستونی تقسیم می‌شود. به طور کلی، عمدتا برای پکبج های آب شیرین کن با اندازه بزرگ پمپ گریز از مرکز چند مرحله‌ای مناسبتر است.

برای پکیج های آب شیرین‌ کن صنعتی با اندازه کوچک عمدتاً پمپ پیستونی مناسبتر است. برای انتخاب یک پمپ مناسب، باید با داده‌های اولیه مانند حجم آب، محدوده فشار پمپ و منحنی عملکرد پمپ آشنا شوید. پمپ فشار قوی آب شیرین کن می‌تواند تا حد زیادی در هزینه‌های مهندسی صرفه جویی کند. و به‌طور گسترده‌ای در پروژه‌های آب شیرین کن مورد استفاده قرار گرفته‌است.

انواع و مشخصات پمپ‌های پرفشار

دو نوع کلی از پمپ های پرفشار وجود دارد. که معمولاً در سیستم های آب شیرین کن صنعتی غشایی مورد استفاده قرار می‌گیرند: پمپ گریز از مرکز چند مرحله‌ای در پمپ های قدرتمند و پمپ پیستونی در پمپ های جابجایی مثبت.

به طور کلی، پمپ گریز از مرکز چند مرحله ای عمدتاً برای آب شیرین کن های بزرگ و متوسط مناسب است. پیستونی معمولا برای آب‌شیرین‌کن‌های کوچک و متوسط مناسب‌است.

پمپ گریز از مرکز چند مرحله‌ای را به عنوان محصول اصلی معرفی می‌کنیم. پمپ سانتریفیوژ چند مرحله‌ای رایج، گریز از مرکز چند مرحله‌ای تک مکش(ساختار معمولی) یا گریز از مرکز چند مرحله‌ای متعادل‌کننده خودکار(ساختار نوآورانه)است.

ویژگی های ساختار معمولی:
پوشش پمپ مرحله مکش، مرحله میانی و مرحله تخلیه به صورت یکپارچه توسط پیچ های کششی به هم وصل می شوند.

قسمت روتور از پروانه‌ها، آستین‌های شفت و دیسک تعادل تشکیل‌شده‌است. که همگی روی شفت نصب شده‌اند. یاتاقان ها با توجه به مدل باهم تفاوت دارند. زیر نیروی محوری قرار نمی گیرند و نیروی محوری توسط دیسک متعادل می شود.

تنها مشکل این‎‌است که صفحه تعادل به راحتی پوشیده‌می‌شود. و در نتیجه باعث کاهش راندمان پمپ و کاهش عمر مفید خواهد شد.

ویژگی های ساختار متعادل کننده خودکار:

هرچند مانند پمپ های معمولی یک پمپ گریز از مرکز قطعه قطعه است، اما هیچ وسیله تعادلی در آن وجود وجود ندارد. پروانه به طور‌متقارن مرتب‌شده‌است. به‌طوری‌که رانش محوری ایجاد‌شده توسط مثبت و منفی پروانه‌ها در حین کار، یکدیگر را خنثی می کند. بیرون، و هیچ حرکت محوری وجود ندارد. کارایی به طور مشخص افزایش یافته‌و پایداراست.

نکاتی در مورد چگونگی انتخاب پمپ‌های پرفشار در آب شیرین‌ کن صنعتی


انتخاب درست پمپ پرفشار در آب شیرین‌ کن صنعتی کلید موفقیت، ایمنی و اقتصادی سیستم است. برای پمپ پرفشار یک سیستم آب شیرین کن غشایی، چه پمپ پیستونی باشد یا یک پمپ گریز از مرکز، اولین چیزی که باید مشخص شود مواد قسمت سرریز است. یعنی مشکل خوردگی پمپ آب در آب شور باید حل شود.

در حال حاضر مواد بسیاری در دسترس است. به لحاظ اقتصادی، معمولاً از فولاد ضد زنگ دوبلکس ۲۵۰۷ (UNS: S32750) استفاده می شود. ترکیب شیمیایی اصلی به شرح زیر است.

مشاهده می‌شود که برای اطمینان از تشکیل دو فاز (آستنیت-فریت) N به ۲۵۰۷ اضافه می شود. دلیل اصلی توصیه ۲۵۰۷ جلوگیری از خوردگی یون کلرید تحت تنش است.
پکیج های آب شیرین کن در مقیاس بزرگ فقط می‌توانند از پمپ های گریز از مرکز چند مرحله ای استفاده کنند.منبع

برای پمپ سانتریفیوژ چند مرحله ای، به طور کلی باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. پمپ با راندمان بالا را انتخاب کنید زیرا راندمان مستقیماً بر هزینه تأثیر می گذارد. از نظر محدوده پوشش با راندمان بالا پمپ ها.
  2. پمپ برد وسیع را انتخاب کنید زیرا شار SWRO تحلیل می رود و نقطه کار پمپ جابجا می شود.
  3. در هنگام تغییر هد، پمپ را با تغییر کمتری در جریان انتخاب کنید. زیرا عوامل زیادی بر فشار اسمزی SWRO تأثیر می گذارد. پمپ باید در نقاط مختلف کار کند. اما ظرفیت SWRO و نرخ بازیابی مقدار کمی تغییر می کند.
  4. یک پمپ با قابلیت تعمیر و نگهداری آسان را انتخاب کنید.

پروژه نمک‌زدایی ۱۰۰۰۰۰ تنی Liuheng یک پروژه ملی نمایش این سیستم با غشای اسمز معکوس است.

پمپ فشار بالا فشار ورودی کافی برای ماژول غشای آب شیرین کن صنعتی اسمز معکوس را فراهم می کند. در حالی که با بازیابی انرژی ترکیب می شود. تا فشار و جریان مورد نیاز برای عملکرد عادی را برای گروه غشای اسمز معکوس فراهم کند.

از آنجایی که دمای آب تأثیر زیادی بر شار غشای اسمز معکوس دارد. به منظور صرفه جویی در انرژی و کاهش هزینه عملیاتی، پمپ فشار بالا می تواند کنترل بار را با جفت نیروی مایع یا تبدیل فرکانس تنظیم کند. پس از بررسی و مقایسه دو طرح کنترل سرعت نیروی مایع یا کنترل فرکانس متغیر، طرح کنترل تبدیل فرکانس برای تنظیم سرعت انتخاب می شود.

  1. در مورد مواد برای پمپ های فشار قوی اسمز معکوس: مقاومت در برابر خوردگی، لوله ها و لوازم جانبی انتخاب شود.
  2. انتخاب مهر و موم مکانیکی برای آب بندی. سوئیچ فشار در ورودی و خروجی پمپ پرفشار اسمز معکوس نصب می شود. هنگامی که فشار ورودی کم است، زنگ هشدار و پمپ متوقف می شود. و زمانی که فشار خروجی بالا است، حلقه زنگ و پمپ متوقف می شوند.

برای خواندن مقالات بیشتر در یان زمینه اینجا کلیک کنید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *