پکیج تصفیه فاضلاب و خورندگی

در طی فرایند هایی که در پکیج تصفیه فاضلاب صورت می پذیرد ، مقدار زیادی مواد خورنده اعم از مایعات و جامدات وجود دارند. که در طولانی مدت باعث وارد کردن آسیب به لوله ها مخازن پمپ ها و سیستم های الکتریکی می شوند.

در برخی موارد پنل های ابزار دقیق که برای سنجش سطح ، فشار، دما ، و سایر پارامتر های سیال به کار می روند، در معرض خوردگی قرار می گیرند. و باعث وارد آمدن خساراتی سنگین می شوند.

پکیج های تصفیه فاضلاب یک سیستم پیچیده با استاندارد هایی با سطح بالا هستند و باید دارای مقاومتی بالا در مقابل طیف وسیعی از مواد خورنده باشند.

ایجاد ترک در مخازن تصفیه فاضلاب و نشتی می توانند باعث تسریع در خوردگی شوند. همچنین این آلاینده ها می توانند باعث آلودگی محیط زیست شوند.

سولفید هیدروژن، متان ، آمونیاک، اکسیژن، دی اکسید کربن و نیتروژن به صورت محلول در فاضلاب یافت می شوند. با تجزیه بی هوازی این گازها ترکیبات بد بو  آمین ها و اسیدهای چرب دیگری تولید می شود که منجر به  افزایش احتمال ایجاد خوردگی می شود. ایجاد واکنش بین مواد موجود در فاضلاب در ابتدا می تواند باعث ایجاد مواد خورنده تری در طول فرایند شود و خوردگی بیشتری را ایجاد کنند.

مواد کنترل کننده بو

یک  پکیج تصفیه دارای بیشترین پتانسیل برای خوردگی لوله های استیل و فولادی تحت تاثیر میکرواورگانیسم ها می باشد. معمولا مشکلات خوردگی به طور کامل درپکیج های تصفیه فاضلاب قابل حل نیستند. زیرا موادی که برای کنترل بو استفاده می شوند مانند هیپوکلریت سدیم و هیدروکسید سدیم ایجاد خوردگی می کنند. . این دو ماده شیمیایی در واقع هیدرولیز می شوند و اسید سولفوریک را تشکیل می دهند. همچنین از سفید کننده و کلر استفاده می شود این مواد نیز بسیار خورنده هستند.

سیستم های کنترل بو هوای الوده و حاوی میکرواورگانیسم ها را کشیده و هوای تازه با اکسیژن کافی به محیط می دهد و به باکتری های هوازی اجازه ایجاد خوردگی بیشتر را می دهد. به همین دلیل کانال ها و مخازن باید از مواد مقاوم به خوردگی ساخته شوند. اسیدیته فاضلاب ها نیز ممکن است افزایش یابد و افزایش میعانات حاوی دی اکسید گوگرد باعث خوردگی بیشتر می شوند.

یون های فلزی مضر

یون های فلزی مضر در فاضلاب وجود دارند . برای مثال مس، سرب ،جیوه و نیکل رایج ترین آنها هستند.

یون های مضر موجود ، حتی در مقادیر کم در آب های طبیعی و فاضلاب می تواند اثرات مضری داشته باشد. اتصال گالوانیکی که به عنوان خوردگی دو فلزی نیز شناخته می شود، به فلزات نجیب تر – مانند فولاد کربنی، فولاد ضد زنگ یا مس می تواند باعث خوردگی بیشتر شود. الومینیوم یک آند است بنابراین باید اقدامات خاصی انجام شود تا ناخواسته با بخش کاتدی فلزات دیگر ترکیب نشود .

تمیز کردن قبل از نصب

یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از خوردگی آب، تمیز کردن لوله‌ها قبل از نصب، قبل از نصب است. این کار هر گونه زباله را پاک می کند و عمر سیستم لوله را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. افزودن یک ماده پاک کننده به لوله کشی نیز باعث افزایش طول عمر می شود. این فرآیند با شستشوی سیستم تا شفافیت آب حاصل می شود.

تنظیم کننده قلیایی

یکی از موثرترین راه های جلوگیری از خوردگی آب در لوله کشی، تنظیم pH یا قلیایی بودن آب است. با استفاده از یک شرکت حرفه ای می توان به این  موضوع دست یافت. اسیدیته آب می تواند ناشی از باران اسیدی و همچنین مواد معدنی موجود در سنگ های محلی باشد. pH را می توان با فیلتر کردن و با افزودن مواد شیمیایی ایمن به منبع آب تغییر داد تا از خوردگی جلوگیری شود. ولی، منجر به آب سخت تر در یک منطقه می شود.

استفاده از فسفات

گاهی اوقات فسفات ها به منبع آب اضافه می شود تا از خوردگی جلوگیری شود. آنها به عنوان یک بازدارنده خوردگی عمل می کنند تا از شسته شدن فلزات از لوله های سرب و مس جلوگیری کنند. هنگامی که فسفات های معدنی به منبع آب اضافه می شوند، یک لایه مواد معدنی محافظ نامحلول در داخل لوله های خدمات و خطوط آب خانگی تشکیل می دهند. این به حفظ خطوط لوله از خوردگی آب کمک می کند. مقدار فسفات موجود در یک منبع آب در مقایسه با رژیم غذایی معمولی بزرگسالان بسیار کم است. فسفات‌ها و سایر تصفیه‌های شیمیایی آب باید توسط متخصصانی که تخصص لازم را برای ارزیابی نوع تصفیه مناسب برای یک منطقه دارند، انجام دهند.

بازدارنده های انفعال (منفعل کننده ها)

این مواد غیرفعال کننده های مواد شیمیایی هستند که برای تعامل مستقیم با مواد معدنی موجود در آب در حال حرکت از طریق یک تصفیه خانه استفاده می شوند. به عنوان مثال، دی اکسید کلر به طور مستقیم از واکنش آهن و منگنز در لوله های فولادی، سرب یا مسی جلوگیری می کند. بازدارنده‌های انفعال عبارتند از:

دی اکسید کلر

هیپوکلریت

ازن

گاز کلر

نور فرابنفش

هر ضدعفونی کننده بازدارنده انفعال دارای مزایا و معایبی است. برخی از آنها سازگارتر با محیط زیست هستند و در عین حال گران تر هستند. بعضی از ضدعفونی‌کننده‌ها اثرات خورنده طیف وسیع‌تری از مواد معدنی را مهار می‌کنند اما به میزان کمتری. برخی از آنها بسیار موثر هستند، اما مقادیر زیادی زباله نیز تولید می کنند.

مهارکننده های آلی

اگرچه کمتر از خوردگی معدنی رایج است، اما مواد آلی – ترکیبات کربنی مانند قندها و برخی آلکالوئیدها و ترپنوئیدها – نیز می توانند زیرساخت یک کارخانه تصفیه آب را خورده کنند. با این حال، بازدارنده های آلی می توانند با تولید یک لایه آبگریز که داخل لوله ها را می پوشاند، از این نوع آسیب جلوگیری کنند.

بازدارنده های القا کننده بارش

همانند بازدارنده‌های کاتدی و آلی، بازدارنده‌های القای بارش، پوششی را در اطراف دیواره داخلی تشکیل می‌دهند. آنها این کار را با استفاده از سیلیکات ها و فسفات ها انجام می دهند. که به کاهش هرگونه خوردگی ناشی از کلسیم و منیزیم کمک می کند.

جهت مشاوره و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پکیج های تصفیه فاضلاب میتوانید با کارشناسان ما در تماس باشید . همچنین برای مشاهده پروژه ها ی پکیج تصفیه فاضلاب که توسط شرکت کلراب انجام شده کلیک نمایید.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *