روند پیشرفت فناوری آب شیرین کن صنعتی

نمک‌زدایی و استفاده از تکنولوژی آب شیرین کن صنعتی می‌تواند محدودیت‌های تامین آب را کاهش دهد. و تصفیه فاضلاب های دشوار را در مجموعه ای از صنایع مانند نفت و گاز و معدن امکان پذیر کند. و ظرفیت نصب تجهیزات آب شیرین کن صنعتی رو به افزایش است.

روند رشد تکنولوژی آب شیرین کن صنعتی

فن آوری های نمک زدایی امکان تصفیه فاضلاب های دشوار را در مجموعه ای از صنایع مانند نفت و گاز و معدن فراهم می کند. آنها همچنین محدودیت های تامین آب را در مواردی که آب منبع کمیاب است ، کاهش می دهند.

بر اساس دفترچه‌ راهنمای امنیت آب IDA که به تازگی منتشر شده است. بازار نمک زدایی صنعتی در حال رشد است. زیرا ظرفیت قرارداد بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ ۲۱ درصد افزایش یافته است.

میگوئل آنجل سانز ، رئیس انجمن بین المللی نمک زدایی خاطرنشان کرد: شیرین سازی در کاربردهای صنعتی در حال رشد چشمگیری در کاربردهای نفت و گاز در سراسر جهان است. چه با نانوفیلتراسیون آب دریا و چه با تزریق آب نمک برای افزایش استخراج روغن از مخازن.

پروژه های عظیم آب شیرین کن صنعتی

به عنوان مثال ، شرکت اسپانیایی ACCIONA Agua در حال ساخت کارخانه نمک زدایی الخبر ۱ در سواحل شرقی عربستان است. این نیروگاه ۲۳۰ میلیون دلاری دارای ظرفیت ۲۱۰،۰۰۰ متر مکعب در روز خواهد بود و علاوه بر خدمات رسانی به جمعیت ۳۵۰ هزار نفری ، آب آرامکو ، بزرگترین شرکت نفتی جهان را تأمین می کند.

WABAG ، مقر آن در هند است. اخیراً قرارداد ۷۰ میلیون دلاری (۴۶۷ کرون INR) برای تأمین مهندسی و ساخت کارخانه نمک زدایی آب دریا ۳۰ میلیون لیتر در روز (MLD) برای پالایشگاه و پتروشیمی منگالور (MRPL) در مانگالورو منعقد کرد. کارناتاکا این نیروگاه که تا ۷۰ MLD قابل توسعه است از اسمز معکوس آب دریا (SWRO) ، اسمز معکوس آب شور و سیستم های فوق تصفیه استفاده می کند. یازده کیلومتر لوله آب را به پالایشگاه MRPL می رساند و وابستگی به آب شیرین تاسیسات را به حداقل می رساند.

سانز گفت: “ما همچنین شاهد افزایش نمک زدایی در فعالیتهای معدنی در آمریکای لاتین ، نمک زدایی از آب دریا و پمپاژ به معادن هستیم” و افزود: “شیلی و پرو در استفاده از SWRO پیشرو هستند.”

بخش معدن از افزایش قیمت کالاها برخوردار بوده است. دفترچه راهنمای IDA 201000 متر مکعب در روز ظرفیت قرارداد جدید را فقط در نیمه اول سال ۲۰۱۸ نشان می دهد منبع

پیشرفت تکنولوژی نمک زدایی

از نظر فن‌آوری‌های نمک‌زدایی، اسمز معکوس (RO) اصلی‌ترین روش است به دلیل پیشرفت درپیش تصفیه، نفوذپذیری غشا، بهره‌وری انرژی و بهینه‌سازی مواد شیمیایی. سانز گفت: در واقع دفترچه راهنمای IDA اشاره می‌کند که، غشاءها ۹۰ درصد ظرفیت نمک‌زدایی را که از سال ۲۰۱۰ منقبض شده است، تشکیل می‌دهند.

علیرغم پیشرفت ها ، نیازهای انرژی – و هزینه های مرتبط – فن آوری های نمک زدایی همچنان پابرجاست. ارین بونی کیسی ، یکی از مدیران تحقیقات بلوفیلد مستقر در بوستون می گوید: «نمک زدایی یک روش بسیار گران برای تأمین آب است. “شما باید صنعتی داشته باشید که بتواند این نوع هزینه آب را تأمین کند. شما همچنین باید شرایط آب و هوایی را داشته باشید که آب شیرین کن را تنها گزینه شما می کند. “

به همین منظور ، تعدادی از ابتکارات هیجان انگیز در حال انجام است تا بتوان نحوه نمک زدایی را در دسترس و مقرون به صرفه دانست.

در دسامبر ۲۰۱۸ ، وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) با تشخیص رابطه متقابل آب و انرژی ، ۱۰۰ میلیون دلار برای ایجاد یک مرکز آب شیرین کن انرژی و آب اعلام کرد. هدف آن پرداختن به مسائل مربوط به امنیت آب در ایالات متحده، با تمرکز بر تحقیق و توسعه در مراحل اولیه (تحقیق و توسعه) برای فن آوری‌های شیرین‌سازی کم مصرف و مقرون به صرفه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *