انواع متدهای تصفیه فاضلاب و مزیت آنها

اگر به دنبال ساختن ملکی هستید که نمی تواند به شبکه اصلی فاضلاب وصل شود، باید نوعی سیستم تصفیه فاضلاب را برای تصفیه فاضلاب نصب کنید تا بتوان با خیال راحت در مسیر آب ایا به یک آبگیر تخلیه شود. . متداول ترین روش برای این کار نصب تصفیه خانه فاضلاب است.

تصفیه خانه فاضلاب یک سیستم  خارج از شبکه است که زباله های حاصل از یک ملک را تصفیه می کند، تا جایی که می تواند با خیال راحت دوباره وارد چرخه آب یا ذخایر آب زیرزمینی شود بدون اینکه آسیبی به محیط زیست یا اکوسیستم محلی وارد کند. با این حال، همانطور که در هنگام انجام تحقیقات خود خواهید دید، انواع مختلفی از تصفیه خانه ها در دسترس هستند که به روش های مختلف کار می کنند. در اینجا لیستی از انواع مختلف سیستم های موجود و مزایای کلیدی هر نوع آورده شده است.

فرآیند لجن فعال (ASP)

فرآیند لجن فعال یکی از متداول ترین روش ها برای تصفیه زباله  است. این محلول نه تنها در سیستم های خانگی استفاده می شود، بلکه در تصفیه خانه های فاضلاب تجاری بزرگتر نیز استفاده می شود. این سیستم ها دارای دو بخش اصلی هستند، یک اتاق زون زیستی و یک اتاق نشست.

هنگامی که زباله های یک ملک وارد مخزن می شود، وارد “بیوزون” می شود. در این منطقه یک پخش کننده هوا با تامین اکسیژن باکتری ها را زنده نگه می دارد. باکتری هایی که در داخل “بیوزون” زندگی می کنند به تجزیه جامدات / لجن داخل سیستم کمک می کنند.

هنگامی که پساب تصفیه شد، وارد منطقه نشست می شود، مواد جامد معلق داخل پساب قبل از ورود مجدد به “بیوزون” در کف مخزن ته نشین می شوند. پساب تصفیه شده به سمت بالای منطقه نشست پس از آن از مخزن تخلیه می شود.

این سیستم ها یک راه حل مقرون به صرفه هستند زیرا هیچ قطعه مکانیکی یا الکتریکی در داخل مخزن ندارند که نگهداری آنها را آسان تر می کند. با این حال، مصرف برق برای این سیستم ها می تواند بیشتر از سایر سیستم های موجود در بازار باشد، زیرا پخش کننده هوا در بیشتر مواقع کار می کند. هزینه‌های نصب این سیستم‌ها نیز می‌تواند در مقایسه با سایر سیستم‌ها بالا باشد زیرا به مخازن بزرگ‌تری نیاز دارند که به معنای حفاری بزرگ‌تر است.

راکتور بستر ثابت

یک سیستم راکتور بستر ثابت، هم محیط و هم هوادهی را برای تصفیه زباله های ناشی از یک ملک ترکیب می کند. برخلاف اکثر تصفیه خانه ها، این سیستم ها دارای سه محفظه هستند. یک اتاق نشست اولیه، یک اتاق تصفیه ثانویه و یک اتاق نشست نهایی.

ابتدا، زباله از ملک به اتاق نشست اولیه، داخل مخزن، جایی که مواد جامد به پایین فرو می روند، جریان می یابد. فاضلاب شفاف‌تر سپس به محفظه ثانویه جریان می‌یابد، جایی که از مواد رسانه‌ای که درون آن قرار دارد عبور می‌کند. این رسانه باکتری ها را در داخل مخزن قرار می دهد که به تمیز کردن آب کمک می کند. این باکتری از طریق یک پخش کننده هوا در پایین محفظه، اکسیژن ثابتی دارد. سپس آب تصفیه شده به محفظه نشست نهایی می ریزد، جایی که مواد جامد معلق باقی مانده به پایین فرو می روند. پساب تمیز شده سپس از مخزن خارج می شود. هر جامد یا لجنی که در انتهای محفظه سوم باقی می ماند، از طریق برگشت لجن به محفظه اولیه بازگردانده می شود و فرآیند دوباره شروع می شود.

این سیستم ها به راحتی نصب می شوند و فقط به برق نیاز دارند که به کمپرسور برود که دیفیوزر در پایین محفظه ثانویه را تغذیه می کند، با این حال این کمپرسور تمام وقت کار می کند که به این معنی است که برق ۲۴ ساعته مورد نیاز است.

فیلتر غیر برقی

تصفیه خانه های غیر الکتریکی همانطور که از نام آن پیداست نیازی به برق برای واحد ندارند. همه چیز از طریق جاذبه درمان می شود. با این سیستم شما دو اتاق دارید، اولی یک اتاق نشست اولیه و دومی اتاق درمان است.

هنگامی که زباله وارد مخزن می شود، به محفظه نشست اولیه می ریزد و مواد جامد به پایین فرو می روند. فاضلاب شفاف تر به سمت بالا بالا می رود (به روشی مشابه یک مخزن سپتیک) و سپس به داخل محفظه تصفیه جریان می یابد و از مواد رسانه ای عبور می کند. باکتری های طبیعی موجود در مخزن بر روی رسانه ها زندگی می کنند و به تمیز کردن فاضلاب در جریان عبور از آن کمک می کنند.

بهترین چیز در مورد این سیستم عدم نیاز به برق است که به این معنی است که هزینه های جاری در مقایسه با سایر سیستم های موجود در بازار نسبتاً پایین است. با این حال، از آنجایی که برق به سیستم وجود ندارد، خروجی به سمت پایین مخزن است، به این معنی که سطح معکوس خروجی پایین است. این به این معنی است که شما یا به یک خروجی پمپ شده نیاز دارید که به برق نیاز دارد یا باید یک منبع نفوذی در عمق زمین نصب کنید که می تواند هزینه بر باشد. همچنین ارزش این را دارد که در نظر داشته باشید اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب های زیرزمینی بالایی دارد، غوطه ور شدن راه حل مناسبی نخواهد بود.

سیستم دیسک دوار (RBC)

سیستم‌های دیسک دوار شناخته‌شده‌ترین تصفیه‌خانه ها هستند و در اکثر خانه‌هایی که نیاز به سیستم خاموشی دارند، یکی از آن‌ها نصب می‌شود. این سیستم ها دارای یک “بیودیسک” در داخل مخزن هستند که به معنای یک دیسک رسانه ای بزرگ است که باکتری ها روی آن زندگی می کنند، شبیه به یک سیستم غیر الکتریکی.

همانطور که زباله های ملک وارد مخزن می شود، به داخل یک محفظه نشست اولیه جریان می یابد، جایی که مشابه سیستم فوق، مواد جامد داخل زباله به پایین ته نشین می شوند.

سپس فاضلاب به “بیودیسک” جریان می یابد، جایی که باکتری ها به تمیز کردن پساب کمک می کنند.

سپس هر گونه جامد معلق به محفظه نشست اولیه برگردانده می شود و پساب باقی مانده برای دور دیگری از تصفیه به “بیودیسک” دیگری جریان می یابد. پس از این دور دوم تصفیه، پساب از مخزن خارج می شود.

این سیستم سالهاست که وجود داشته است و راه حل ارجح برای بسیاری از نصاب ها و سازندگان است. با این حال، چیزی که گاهی نادیده گرفته می شود، هزینه های بالقوه بالای نگهداری است. در داخل این مخازن قطعات مکانیکی و الکتریکی بیشتری نسبت به قطعات جایگزین وجود دارد و این قطعات نیاز به نگهداری و نگهداری منظم دارند. هزینه خرید قطعات یدکی و  جایگزین آنها می تواند گران باشد. هزینه ای که در نهایت بر عهده صاحب خانه است.

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *