انواع آب شیرین کن صنعتی

امروزه انواع اصلی آب شیرین کن صنعتی عبارت است از : نمک زدایی غشایی یا آب شیرین کن اسمز معکوس  (RO) و نمک زدایی حرارتی (MED ، MVC و MSF).

آب شیرین کن اسمز معکوس (RO) از اصل اسمز برای حذف نمک و سایر ناخالصی ها با انتقال آب از طریق یک سری غشاهای نیمه تراوا استفاده می کند.

اما نمک زدایی حرارتی از گرما استفاده می کند ، اغلب گرما را از نیروگاه ها یا پالایشگاه ها دریافت داشته تا آب را تبخیر و برای تصفیه متراکم کند.

در پیشرفته ترین تجهیزات آب شیرین کن صنعتی مانند آنهایی که توسط ما ساخته می‌شوند. آب به منظور بهبود کارایی کارخانه پیش تصفیه می شود.


روش آب شیرین کن حرارتی در برابر روش اسمز معکوس

اسمز معکوس

فناوری آب شیرین کن به روش اسمز معکوس RO ابتدا در اواخر دهه ۱۹۵۰ توسعه یافت. اکنون به فناوری پیشرو در جهان برای شیرین‌سازی آب دریا تبدیل شده‌است.

بسیاری از فرآیندهای مختلف از جمله:

کیفیت آب منبع

کمیت‌وکیفیت مطلوب آب تولیدشده

پیش تصفیه و نیازهای انرژی ودفع از کنسانتره

مواردی هستند که در نمکزدایی RO مورد استفاده قرار گرفته‌است. هنگام انتخاب محلول مناسب برای هر موقعیت عوامل مختلفی مورد توجه قرار می گیرد.

اسمز معکوسRO می تواند انواع مختلفی از مولکول ها و یون ها را حذف کند ، بنابراین برای مصارف آشامیدنی و صنعتی مناسب است.


برای آشنایی بیشتر با کارکرد اسمز معکوس کلیک کنید


اسمز استاندارد شامل یک حلال (مانند آب) است که به طور طبیعی از ناحیه ای با غلظت املاح کم ، از طریق غشاء ، به ناحیه ای با غلظت املاح بالا منتقل می‌شود.

حرکت یک حلال خالص با برابری غلظت املاح در هر طرف غشا ، باعث ایجاد فشار اسمزی ، انرژی آزاد سیستم را کاهش می دهد.

اعمال فشار خارجی برای معکوس کردن جریان طبیعی حلال، اسمز معکوس نامیده می‌شود.

برای ایجاد آب تمیز با استفاده از این فرایند ، آب دریا یا آب شور به یک سطح غشاء فشار وارد می‌شود و باعث می‌شود آب کم نمک در غشا حرکت کرده و آب تمیز را از طرف کم فشار آزاد کند.

نمک زدایی حرارتی

نمک زدایی حرارتی فرآیند طبیعی چرخه آب یعنی تبخیر از اقیانوس ، تجمع در جو ، تراکم به صورت باران یا برف و جمع آوری آب تکرار می کند.

از آنجا که حرارت در آب شیرین‌سازی حرارتی حیاتی است. این فرایند اغلب با نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها برای استفاده از گرمای هدر شده مرتبط است.

انواع نمک زدایی حرارتی

سه نوع اصلی نمک زدایی حرارتی عبارتند از:

  • فشرده‌سازی بخار (VC)
  • تقطیر چند اثر (MED)
  • تقطیر فلاش چند مرحله ای (MSF)

در شیرین‌سازی آب به روش تقطیر MED، آب در مراحل پی‌در‌پی جوشیده می‌شود. هر کدام در دمای پایین تر ، برای کاهش میزان انرژی مورد نیاز ، با فرآیند جوشش/تراکم آب تمیز را ارائه می دهد.

این فرآیند از نظر انرژی حرارتی کارآمدترین است ، نیاز به پیش تصفیه را حذف و تغییرات در کیفیت آب دریا را تحمل می کند.

مزایای آن بسیار قابل اعتماد ، ساده در کار و هزینه نگهداری کمی دارد. تقریباً از هر منبع گرما می توان استفاده کرد ، بنابراین بسیار سازگار است.

در روش تقطیر VC، گرما با بخار فشرده‌شده منتقل می‌شود. آب تبخیر شده درحالی که گرما با آب خوراک باقی‌مانده بازیافت می‌شود، جمع آوری می‌شود.

فشرده‌سازی بخار معمولاً با روش‌های مکانیکی، معمولاً با نیروی الکتریکی (فشرده‌سازی بخار مکانیکی) انجام می‌شود. این روش هم بسیار قابل اعتماد و ساده است.


با افزایش تقاضا برای آب شیرین، همراه با افزایش هزینه‌های منابع آب شیرین سنتی و مقررات جدید و دقیق کیفیت آب آشامیدنی بیشتر شده است. آب شیرین کن بیشتر و بیشتر عملی و اقتصادی می‌شود.

شرکت کلرآب پیشرو این صنعت است زیرا همواره در حال رشد بوده و نقش مهمی در توسعه آینده زندگی بر روی زمین ایفا می کند.

نوشته‌شده توسط : eBgroup

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *