استفاده از آب شیرین کن در دامداری و صنایع مرتبط

با استناد به تحقیق و آزمایشاتی که توسط جهاد کشاورزی انجام شده , آب تصفیه شده ای که دارای املاح کمی باشد , دارای خواص بیولوژیکی زیادی است. نتایج این تحقیقات نشان میدهد آبی که کیفیت آن اصلاح شده و بهبود پیدا کرده باعث رشد و نمو ساختار استخونی حیوانات در صنایع دامداری میشود. منظور از آب با کیفیت , آبی است که دارای سختی پایینی باشد. این آب میتواند آب چاه نیز باشد.ضرورت استفاده از آب شیرین کن در دامداری و صنایع مرتبط ,با توجه مطالعات انجام شده امری بدیهیست.

برای مثال:

مشاهدات نشان داده است که به عنوان مثال، جوجه هایی که از آب تصفیه شده می نوشند روند تشکیل استخوان و همچنین مورفولوژی خون در آنها افزایش می‌یابد. آزمایشات انجام شده در جوجه های که از آب تصفیه شده تغذیه کردند نیز کاهش میزان مرگ و میر و افزایش توده (افزایش وزن متوسط ​​۵ تا ۷٪) و افزایش کیفیت تخم گذاری تا ۱۰٪ را نشان می‌دهند. همچنین کیفیت گوشت بهبود یافته است.

آب شیرین کن دامداری چیست ؟

آب شیرین کن دامداری یک سیستم تامین آب شرب اتوماتیک برای دام و احشامی مانند مرغ، بوقلمون، گاو، گوسفند، شترمرغ و بلدرچین و … است. آب شیرین کن دامداری دستگاهی از نوع اسمز معکوس (RO)  و دارای فیلتر ممبرانی میباشد.

آب شیرین کن در صنایع دامداری

مزایای استفاده از آب شیرین کن دامداری:

  • مقاومت و سیستم ایمنی بدن حیوانات را تقویت میکند.
  • نیاز به استفاده از آنتی بیوتیک ها و سایر دارو های دامپزشکی را به طور چشمگیری کاهش میدهد.
  • به دلیل از بین بردن بار باکتری ها و بهبود متابولیسم باعث افزایش وزن مناسب حیوان میشود.
  • باعث افزایش کیفیت شیر در حیوانات لبنی میشود.
  • به طرز قابل ملاحظه ای موجب تسهیل در روند شیر دوشی حیوانات لبنی میشود

ویژگی های یک دستگاه RO دامداری ایده آل:

با نظر به این که آب ورودی دامداری آب چاه با سختی نسبتا بالا است و استفاده از پمپ‌های فشار قوی و فشار ضعیف استیل می تواند از ویژگی های یک آب شیرین کن خوب باشد.

از دیگر مزایا یک دستگاه RO دامداری استفاده از پیش تصفیه و فیلتر شنی دوبل است زیرا معمولا آب چاه وارد شده به فیلتر دارای کدورت بالایی است که نباید وارد ممبران شود این درحالی است که در بیشتر مواقع آب شیرین کن های صنعتی آب ورودی تقریبا پاک تری دارند.

همچنین توانایی عملکرد خوب برای بلند مدت در ساعات طولانی و خروجی آب ثابت نیز از ویژگی‌های مهم دیگر است. زیرا ثابت بودن خروجی آب تصفیه شده می تواند هر بار در محصول نتیجه یکسانی نداشته باشد.

از دیگر  مزایا یک دستگاه آب شیرین کن دامداری اسمز معکوس خوب می توان به توانایی حذف موادی همچون مواد آلاینده موجود در منبع آب مانند آهن ، منگنز ، کلسیم ، کلرید منیزیم و کلر اشاره کرد.

چه تفاوتی میان یک دستگاه آب شیرین کن دامداری با یک دستگاه آب شیرین کن صنعتی معمولی هست؟

کارایی فنی و همچنین صرفه ی اقتصادی دستگاه اسمز معکوس دامداری با آب شیرین کن صنعتی برابر است. تنها تفاوت بزرگ در میزان و کیفیت آب خروجی دستگاه می باشد. برای بیان تفاوت بین آب شیرین کن دامداری و صنعتی ابتدا بایستی تفاوت آب خروجی مورد نیاز این دو را با هم مقایسه کرد.

آب خروجی دستگاه آب شیرین کن صنعتی گاها میزان املاح کمی دارد (TDS<300). این در حالی است که آب شیرین کن‌های دامداری بعضا از محدوده <TDS<500) (300 0 استفاده می کنند. به همین دلیل در سیستم تصفیه آب دامداری می توان از فشار بیشتری استفاده کرد. چرا که ممبران هر چه فشار کاری بیشتری داشته باشد خروجی سختی بالاتری دارد. درحالی که در دستگاه آب شیرین کن صنعتی فشار کاری را باید طوری رعایت کرد که کمترین TDS و بالاترین حد تولید از ممبران گرفته شود.

از عمده ترین تفاوت های بین آب شیرین کن دامداری و آب شیرین کن معمولی این است که سیستم دامداری در اکثر مواقع به صورت دائم روشن است.

از دیگر تفاوت‌های میان این دو دستگاه می‌توان به مقیاس اندازه و خروجی دبی آب اشاره کرد. به طوری که کوچک‌ترین سایز آب شیرین کن دامداری از ۲۵ و ۵۰ متر مکعب در شبانه روز استفاده می‌کند.

از دیگر تفاوت های دستگاه تصفیه آب دامداری با صنعتی این است که معمولا آب ورودی به دستگاه آب شیرین کن دامداری دارای املاح بالایی است که برای همین بایستی به توان پمپ‌ها و قابلیت تولید آب فیلتر ممبران توجه کرد.

استفاده از آب شیرین کن در گاوداری ها :

آب شیرین کن دامداری
امروزه پرورش دام و تولید گوشت یکی از بزرگترین صنایع در سراسر جهان است. برای تولید مقداری حدود نیم کیلو گرم گوشت گاو، به طور تقریبی حجمی به میزان ۶۰۰۰ هزار لیتر آب و مقدار زیادی علوفه نیاز است. از این رو آب شرب احشام قسمت بسیار مهم و عمده از خوراک آنها است. صنایع گوشت گاو و لبنیات پر سود ترین و حائز اهمیت ترین شاخه های صنعت کشاورزی هستند . با این حال ، این صنایع همچنین پرمصرف ترین صنایع آبی هستند که تا به امروز از دستگاه آبشیرین کن برای تامین آب شرب دام استفاده می کنند. این گاوها بیشتر در عملیات متمرکز تغذیه حیوانات یا CAFO ها پرورش می یابند. به طور میانگین ​​، یک گاو بالغ در هر جایی از هفت تا بیست و چهار گالن آب در روز مصرف می کند. استفاده از آب تصفیه شده برای گاوهایی که شیرده هستند تقریباً میزان شیردهی آنها دو برابر میکند.

همچنین دامداران می توانند pH آب را با استفاده از دستگاه آب شیرین کن دامداری تنظیم و کنترل کنند. با این حال، آب مصرفی به طور معمول حاوی کربناتها و مواد جامد محلول دیگر است .این امر می تواند در مدیریت pH اختلال ایجاد کند. هنگامی که آب مورد استفاده در محصولات دامی به مقدار زیادی از مواد محلول در آن افزوده می شود (سختی بالا)، کیفیت آب کاهش میابد و محصولات دامی نیز متحمل ضرر می شوند. به همین دلیل تصفیه آب در گاوداری ها بسیار مهم است.

استفاده از آب شیرین کن در مرغداری ها:

یکی از حائز اهمیت ترین مصارف دستگاه آب شیرین کن دامداری، در حوزه ی پرورش طیور (مرغ، بلدرچین، بوقلمون وشتر مرغ) است. وجود بیش از حد املاح معدنی در آب باعث بر هم خوردن تعادل کاتیونی – آنیونی در بدن طیور می شود. به همین دلیل مشکلاتی نظیر اختلالات استخوانی ، بروز ضایعات استخوان ران، کاهش درصد خاکستر استخوان ران، افزایش میزان شکنندگی استخوان ران در آنها بوجود خواهد آمد.علاوه بر موارد بالا آب ناخالص با میزان املاح زیاد باعث مشکلاتی مانند عدم تمایل به حرکت، تشنگی مفرط، ضعف عضلانی، ضایعات کبدی، کلیوی و روده ای و همچنین تاثیر منفی در جذب کلسیم و کاهش کلسیم خون در پرندگان پرورشی میشود.

 همچنین پرندگان از این طریق برای حمل مواد غذایی و کمک به هضم استفاده می کنند. علاوه بر این، دامداران برای اندازه گیری سلامت کلی پرندگان خود بایستی بر مصرف آب طیور نظارت داشته باشند. با بزرگتر شدن پرندگان، آنها به طور تقریبی سه برابر بیشتر  آب مصرف کنند. برای مثال فقط در سه هفته، مصرف آب ۱۰۰۰ قطعه جوجه باید حدود ۱۰ گالن در روز افزایش پیدا کند.

           

آب شیرین کن در مرغدای

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *