دستگاه آب شیرین کن دوار با راندمان 4 برابری

این دستگاه آب شیرین کن جدید از یک استوانه چرخان توخالی برای تسریع روند تبخیر استفاده می‌کند.

در جریان تحقیق یک تیم بین المللی از محققان و مهندسان دانشگاه فدرال اورال (UrFU). یک فناوری آب شیرین کن و نمک‌زدایی جدید را با بهره‌وری بالا به لطف سیلندر چرخشی تولید نمونه‌اند.

فناوری این دستگاه از انرژی خورشیدی برای تقطیر آب استفاده می کند. و به طور بالقوه اجازه می‌دهد آب شور برای قسمت‌های بزرگی از جهان که از کمبود آب رنج می برند، تصفیه و نمک زدایی شود.

این نوآوری در مقاله‌ای به نام Case Studies in Thermal Engineering توضیح داده شده. اعلام نموده روش آنها می‌تواند هزینه شیرین‌سازی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و حجم تولید را چهار برابر کند.

در این روش ، آنها از استوانه ای استفاده می کند که به آرامی توسط موتور DC با انرژی خورشیدی می‌چرخد.

سیلندر توخالی دوار در داخل حوضچه ای مستطیلی قرار دارد که به عنوان تقطیر کننده خورشیدی عمل می‌کند.

این استوانه با تشکیل یک فیلم نازک از آب در سطح بیرونی و داخلی آن ، تبخیر آب را تسریع می‌کند.

فیلم آب با هر دور سیلندر به طور مداوم تجدید می‌شود. در حالی که آب زیر سیلندر با استفاده از یک جمع کننده خورشیدی گرم می‌شود.

آب شیرین کن خورشیدی

در خصوص فناوری آب شیرین کن صنعتی بیشتر بدانیم


۴ برابر  بهبود عملکرد نسبت به دستگاه های آب شیرین کن صنعتی

این تیم نمونه اولیه ای را بمدت چندماه در سال ۲۰۱۹در پشت بامی در شهر اکاترینبورگ روسیه آزمایش کردند. آنها دریافتند که در ۰.۵ دور در دقیقه ، این دستگاه اجازه تبخیر یک لایه نازک آب از سطح استوانه را می دهد.

“ضریب بهبود عملکرد دستگاه آب شیرین کن تقطیر خورشیدی ایجاد شدهاست. در مقایسه با دستگاه های آب شیرین کن سنتی ، حداقل ۲۸۰ درصد در ماه های نسبتاً گرم (ژوئن ، ژوئیه و آگوست) و حداقل ۳۰۰ و ۴۰۰ درصد در ماه های سردتر (سپتامبر و اکتبر بود.)

در عین حال ، ظرفیت تقطیر تجمعی آب به ۱۲.۵ لیتر در متر مربع در روز در تابستان و ۳.۵ لیتر در متر مربع در روز در زمستان می رسد. “

چنین فناوری می تواند در مناطقی مانند خاورمیانه در سال‌های آینده تقاضای زیادی داشته باشد ، زیرا این منطقه دارای ظرفیت بالای انرژی خورشیدی است اما با کمبود آب مواجه است.

به عنوان مثال ، شهر دبی ، در امارات متحده عربی ، از شوک های الکتریکی هواپیماهای بدون سرنشین برای تشویق ابرها به بارش باران در این منطقه استفاده می کند ، که سالانه فقط ۴ اینچ (۱۰ سانتی متر) باران می بارد.

یکی‌دیگر از دستگاه‌های نمک‌زدایی توسط هنری گلوگائو طراحی شده‌است. اخیراً برنده جایزه طراحی لکسوس امسال شد.

دستگاه او به عنوان یک نورگیر بدون هزینه عمل می کند و می تواند آب دریا را برای مناطق فقیرنشین که دسترسی کمی به آب آشامیدنی تمیز دارند ، آشامیدنی کند.

محققان UrFU در آینده امیدوارند که عملکرد دستگاه تقطیر خورشیدی خود را افزایش دهند. و هزینه‌های عملیاتی را تا آنجا که ممکن است کاهش دهند تا دستگاه آنها بتواند در مناطقی که به شدت به آب آشامیدنی تمیز نیاز دارند کمک کند.

منبع: Interesting Engineering

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *