بهبود عملکرد غشای RO در آب شیرین کن صنعتی

با کاهش منابع آب شیرین ، استفاده از آب دریا جذاب تر می شود. فناوری های جدید اسمز معکوس (RO) را به یک روش موثرتر و مقرون به صرفه برای نمک زدایی تبدیل کرده است. استفاده از یک سیستم پیش تصفیه موثر برای بهبود کیفیت آب تغذیه که از طریق غشاهای RO عبور می کند ، به بهبود عملکرد سیستم غشایی در آب شیرین کن صنعتی کمک می کند.

RO به نوعی از فرآیند تصفیه آب توسط آب شیرین کن صنعتی اطلاق می شود که از غشاهای نیمه تراوا استفاده می کند که مانع عبور ذرات ، باکتری ها و کلوئیدها می شود و از طریق آن مولکول های آب آزادانه نسبت به اجزای محلول (مانند نمک های محلول ، سیلیس ، بور و بسیاری از ناخالصی های آلی انتشار می یابد). به همین دلیل تحت تأثیر فشار هیدرولیکی اعمال شده است. و تحت فشار افتراقی بیشتر از فشار اسمزی آب منبع ، غشاها اجازه عبور آب را می دهند در حالیکه از عبور ناخالصی های آب جلوگیری می شود.

چه ویژگیهای منحصر به فردی از آب شیرین کن صنعتی (SWRO) باعث می شود پیش تصفیه آب مهم باشد؟

با توجه به معرفی فناوری‌های جدید، همراه با افزایش تقاضا استفاده از غشاهایSWRO، به یک راه حل مقرون به صرفه تبدیل شده است. امروزه غشاهای SWRO در آب شیرین کن صنعتی، به فناوری ترجیحی برای کسانی تبدیل شده است. که به دنبال استفاده از آب دریا به عنوان منبع آب آشامیدنی هستند.

با توجه به ویژگی های آب دریا ، غشاهای RO ممکن است در معرض مواد جامد و آلی قرار گیرند. که غشاها را آلوده می‌کند. جای تعجب نیست که آب و هوای ما برای همیشه در حال تغییر است. یافته های اخیر نشان داده است که این تغییر آب و هوا باعث شکوفایی متعدد جلبک قرمز در مناطق مختلف شده. شکوفایی جلبک ها ، مانند سایر ذرات موجود در آب ، برای غشاهای RO بسیار مشکل ساز است. چنین آلودگی‌هایی باید قبل از رسیدنشان به غشای نمک‌زدایی نهایی برداشته شوند. زیرا اگر آنها نباشند ، خطر خرابی غشاء وجود دارد.

برخی از دلایل شایع نارسایی زودرس غشا چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، شکست غشاء در آب شیرین کن صنعتی می‌تواند توسط انواع مختلف جامدات ایجاد شود. برخی از علل شایع دیاتوم ها هستند. که به آنها جلبک قهوه‌ای نیز گفته می شود. دیاتوم ها می توانند به شکل ستون فقرات باشند و درنهایت می توانند غشاها را به دلیل فشار عملیاتی بالای مورد نیاز برای کاربردهای RO سوراخ کنند. شکوفه های جلبکی همچنین مواد آلی را به سیستم وارد می کند برخی از آنها روی غشا باقی می مانند و رشد باکتری ها را تغذیه می کنند. نتیجه نهایی ایجاد محیطی مناسب برای رسوب زیستی است که مدیریت آن بسیار مشکل زا است و مدیریت آن دشوار است.

هدف اصلی پیش تصفیه سیستم غشایی اسمز معکوس (RO) در آب شیرین کن صنعتی چیست؟

هدف اولیه پیش تصفیه هر سیستم غشایی RO این است که با حذف جامدات معلق و مواد آلی ، آب خوراک با غشا سازگار شود. فن آوری های مختلف در برنامه های پیش تصفیه استفاده می شود. برخی از روشهای پیش تصفیه استفاده از مواد شیمیایی را برای حذف مواد آلی ترجیح می دهند ، در حالی که برخی دیگر شامل فیلتری با قابلیت حذف ذرات ریز می باشد. روش های تصفیه را نیز می توان بر اساس ویژگی های آب تعریف کرد. به عنوان مثال ، ممکن است درمان متفاوتی برای مواد پلیمری مرتبط با آلودگی باکتریایی یا کربن آلی کل استفاده شود.

شاخص تراکم سیلت (SDI) اندازه گیری جهانی ظرفیت رسوب آب است. غشاهای RO معمولاً به آب تغذیه با SDI زیر ۳.۰ نیاز دارند و در نهایت نیاز به استقرار یک سیستم پیش تصفیه کارآمد است. ما با سیستم های پیش تصفیه ای برخورد کرده ایم که از فناوری فیلتراسیون چند رسانه ای (MMF) استفاده می کنند. با این حال ، به دلیل اینکه سیستم های MMF نمی توانند ذرات ریز زیر ۵ میکرون را فیلتر کنند ، اغلب نمی توانند SDI زیر ۳.۰ را ارائه دهند. در نتیجه ، با گذشت زمان ، رسوب گذاری غشاهای RO به یک اتفاق منظم تبدیل می شود.

انتخاب فناوری پیش تصفیه مناسب که نیازهای ویژگی های آب شما را برآورده کند از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به همین دلیل است که تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و آزمایش آزمایشی در محل اغلب برای ارزیابی کارآیی فناوری ها برای اطمینان از پیش درمان مناسب انجام می شود.

ارزش یا بازگشت سرمایه (ROI) در استفاده از سیستم پیش تصفیه در آب شیرین کن صنعتی چقدر است؟

پیش تصفیه ناکافی غشا منجر به هزینه های بالای تمیز کردن شیمیایی ، افزایش زمان خرابی و کاهش دائمی عملکرد با کاهش عمر غشا در آب شیرین کن صنعتی می شود. این امر به ویژه در کارخانه های آب شیرین کن صنعتی SWRO با ورودی های باز که پارامترهای کیفیت آب در آن متغیر است صادق است. در بسیاری از موارد ، شوری زیاد نیز می تواند کارایی انعقاد و لخته شدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

داشتن یک سیستم پیش تصفیه غشایی که نیازهای شما را برآورده می کند به موارد زیر کمک می کند:

کاهش هزینه های بهره برداری و نگهداری
افزایش عمر غشاء
تولید آب با کیفیت بالا با دبی بیشتر
از بین بردن شکست

در نهایت کاهش زمان خرابی

چه چیزی باعث می شود فیلتراسیون ریزگرد و جریان متقاطع (CMF) در قابلیت های پیش تصفیه آن بسیار منحصر به فرد باشد؟


فیلترهای ریزگرد و جریان متقاطع شامل مخازن تحت فشار با استفاده از ماسه سیلیس ریز و هیدرولیک جریان متقاطع می باشد. CMF به طور معمول با سرعت ۳۰ تا ۶۰ متر در ساعت عمل می کند در حالی که به حذف ذرات زیر میکرونی دست می یابد. آنها فیلترهای تک رسانه ای تحت فشار هستند که به عنوان فیلترهای بن بست عمل می کنند. چیزی که این فناوری را منحصر به فرد می کند عملکرد فیلتراسیون آن است که ذرات ریز را تا سطح زیرمیکرون از بین می برد.

در حالی که یک ردپای کوچک و جمع و جور ارائه می دهد. طراحی ماژولار این فناوری امکان افزودن چندین واحد در تاریخ بعدی ، به صورت افقی و/یا عمودی را فراهم می کند. املاک کنار ساحل هزینه بالایی دارد ، بنابراین راه حلی که نیاز به ساخت و ساز و تملک بیشتر زمین را کاهش دهد ، می تواند گسترش آینده را به یک کار ساده تبدیل کند.

CMF چه تفاوتی با فناوری های تصفیه رسانه ای کنونی دارد؟

سایر فیلترها دارای قطر فیلتراسیون قطع ۲۰ تا ۳۰ میکرون هستند. حتی هنگام استفاده از یک افزودنی شیمیایی ، بهترین نتیجه حذف ذرات تا اندازه ۱۰ میکرون است. فناوری CMF قطر برش را به حدی فراهم می کند که ذرات کوچک به اندازه ۰.۵ میکرون را حذف می کند. فناوری CMF یک فیلتر بسیار کارآمد است. ذرات ریزی که به سرعت غشای RO آلوده می‌کند را حذف می‌کند.منبع

مقالات مرتبط

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *