آب شیرین کن صنعتی و پساب تولیدی

آب شیرین کن صنعتی آب دریا را به آب آشامیدنی تبدیل می کند ، اما همچنین آب نمک را دوباره به محیط پمپ می کند. این امر نگران کننده است زیرا آب شیرین کن صنعتی بسیار محبوب شده است.

اگر فقط انسانها بتوانند آب دریا را سالم بنوشند ، ما در بحران آب دچار مشکل نمی شویم. برای این امر ، ابتدا باید آب شور را بجوشانید و بخار خالص را جمع آوری کنید ، یا یک غشاء تهیه کنید که تمام نمک دریایی را به راحتی تصفیه می کند.

این ایده بحث برانگیز برای آب شیرین کن صنعتی در مقیاس بزرگ است .امکانات بزرگ گران قیمت که آب شور را به مایعی تبدیل می کند که برای شما بی خطر است. انتقاد از آب شیرین کن صنعتی این است که انرژی فوق العاده ای برای پردازش آب دریا لازم است و ما واقعاً نباید بیش از آنچه لازم است سوخت های فسیلی بسوزانیم. اما مشکلی که کمتر مورد بحث قرار می گیرد ، تأثیر آن بر محیط محلی است: محصول فرعی اصلی آب نمک است ، که تاسیسات آن را به دریا منتقل می کند. این مواد در کف دریا فرو می روند. و اکوسیستم ها را خراب می کنند سطح اکسیژن را خنثی می کنند و مقدار نمک را افزایش می دهند.

پیش بینی دانشمندان در مورد میزان تولید آب نمک

متأسفانه دانشمندان تصور خوبی در مورد میزان تولید نمک در ۱۶۰۰۰ واحد آب شیرین کن صنعتی در سراسر جهان نداشته اند. تا به حال. امروزه محققان گزارش می دهند که تولید آب نمک نمک جهانی ۵۰ درصد بیشتر از تخمین های قبلی است. و مجموع آن ۱۴۱.۵ میلیون متر مکعب در روز است. در حالی که ۹۵ میلیون متر مکعب از تولید آب شیرین واقعی از تاسیسات استفاده می کند. مطمئناً خبر بدی برای محیط زیست است. اما اوضاع کاملاً وخیم نیست:

فناوری Desal به سرعت در حال پیشرفت است ، بنابراین نیروگاه ها بسیار کارآمدتر می شوند ، هم در آب نمک تولید شده و هم در انرژی مورد استفاده.

نحوه فرایند آب شیرین کن صنعتی

تاسیسات نمک زدایی معمولاً به یکی از دو دسته گرمایی و غشایی تقسیم می شوند. با حرارت ، شما آب دریا را دریافت می کنید ، آن را گرم می کنید تا بخار خالص به دست آید و آب نمک باقی مانده را به دریا پمپ می کنید. با استفاده از غشاها ، آب دریا را تحت فشارهای زیادی از طریق یک سری فیلترها در معرض فشار قرار می دهید ، که تمام نمک و سایر آلودگی ها را بیرون می کشد.

روش حرارتی قدیمی ترین روش آب شیرین کن صنعتی است-قبل از دهه ۱۹۸۰ ، ۸۴ درصد آب شیرین شده این فرآیند را طی می کرد. از ابتدای هزاره جدید ، هر چند ، نوع خاصی از فناوری غشایی ، اسمز معکوس (که به اختصار آن را RO می نامیم) ، به طور تصاعدی گسترش یافته است. تأسیسات RO در حال حاضر ۶۹ درصد آب شیرین شده را در سراسر جهان تولید می کند.

چرا RO?

چرا؟ زیرا RO ارزان تر و کارآمدتر است. پیشرفت در فناوری غشایی به این معنی است که تاسیسات به فشار کمتر و در نتیجه انرژی برای فیلتر کردن آب دریا نیاز دارند. به عنوان یک مزیت اضافی ، RO آب نمک کمتری تولید می کند. با حرارت ، ۷۵ درصد آبی که وارد می کنید ممکن است به عنوان آب نمک باقی بماند. با RO ، آب شیرین و آب نمک ۵۰-۵۰ است.

ادوارد جونز ، نویسنده این مطالعه جدید و دانشمند محیط زیست در دانشگاه واگنینگن هلند می گوید: “این بستگی به آب تغذیه” یا آب ورودی دارد. اسمز معکوس وقتی آب شیرین زیادی مانند آب دریا را شیرین می کنید کمترین کارایی را دارد. و با کاهش شوری آب خوراک کارآمدتر و کارآمدتر می شود. “

a map showing the locations and capacities of desalination plants across the world. most are concentrated in the US...

این یک نکته مهم است زیرا همه امکانات آب شیرین کن آب دریا را پردازش نمی کنند. در واقع ، اگر به نقشه بالا نگاه کنید ، خواهید دید که تعداد زیادی از آنها در داخل کشور هستند. اینها آب شور (یعنی فقط کمی شور) را از آبخوان ها یا رودخانه ها برای آشامیدن یا استفاده در صنعت و کشاورزی پردازش می کنند. آنها از نظر طبیعت کارآمدتر از آب شیرین کن صنعتی ساحلی هستند که آب دریا را پردازش می کنند.

بیشترین میزان تولید آب نمک دنیا توسط آب شیرین کن صنعتی

این بخشی از دلایلی است که نیروگاه ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نسبت شگفت انگیزی از آب نمک دنیا را تولید می کنند. بر اساس مطالعه جدید ، در مجموع ۱۷۳ کشور و سرزمین دارای کارخانه تولید آب شیرین کن صنعتی هستند ، اما تنها چهار کشور – عربستان سعودی ، امارات متحده عربی ، کویت و قطر – ۵۵ درصد آب نمک جهانی را تولید می کنند.

دلیل دوم این اختلاف این است که در خاورمیانه از نیروگاه های حرارتی قدیمی و ناکارآمد استفاده می کنند ، در حالی که بقیه جهان به RO تغییر کرده است. جونز می گوید: “ساخت این نیروگاه ها بسیار بسیار گران است ، بنابراین بعید است که آنها به صورت آفلاین خارج شوند.” “بنابراین هنوز این نیروگاه ها در حال فعالیت هستند که مقادیر زیادی آب نمک تولید می کنند ، به ویژه در خاورمیانه ، جایی که آنها دارای یک شبکه بسیار تأسیسات آب شیرین کن صنعتی حرارتی هستند.” منبع

مقالات مرتبط

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *